Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به سور رئالیسم در ادبیات

نویسنده:

(14 صفحه - از 281 تا 294)

کلید واژه های ماشینی : سوررئالیسم، اف، رؤیاها، لوتره آمون، شاعر، هنری، شعر، نگارش خودکار، زیبایی، برتون و نهضت سوررئالیسم تأثیر

خلاصه ماشینی:

"مهم‌ترین هدف در این شیوه آن است که نیروی تخیل و تصور را از زیر سلطه‌ی عقل و فرمان و هدایت اراده بیرون آورد و از هر گونه قید و بند منطقی و اجتماعی رها سازد تا بتواند از ثمره‌ی تداعی‌ها و فعالیت‌های دیگر در حالات خواب و بیداری و نیمه آگاهی، به مضامین یا شکل‌هایی تصادفی و کاملا نوظهور برای آفرینش‌های هنری دست یابد. وی در بیانیه‌ی نهضت، آن را چنین تعریف کرده است: سوررئالیسم حرکت خود به خودی و صرفا روانی در جهت بیان کارکرد واقعی اندیشه به طور گفتاری، نوشتاری یا از طریق القا است؛تفکر بدون دخالت هر گونه عنصر بازدارنده‌ی متأثر از عقل و فراتر از هر گونه دغدغه‌ی زیبایی شناختی یا اخلاقی. بر این اساس، سوررئالیسم در واقع، بیان احساس و اندیشه‌یی ناب است که از هیچ گونه پیش زمینه‌ی فکری، وابستگی ذهنی، ملاحظه‌ی اخلاقی و قواعد هنری و ادبی و زیبا شناختی ناشی نشده و تحت تأثیر آنها قرار نگرفته باشد(مصاحب 1345:ذیل«سوررئالیسم»). این جنبش تحت تأثیر شاعران و منتقدانی بود که خود را وارث رمبو، لوتره آمون، ژاری و دیگران می‌دانستند و ریشه‌های ناشناخته‌ی آن نیز در اشعار بودلر (10) و رمبو به دست آمده است. بر این اساس، همچنان که برتون نیز خاطر نشان ساخته است، سوررئالیسم در وهله‌ی نخست به کلی حول مسئله‌ی زبان، یعنی بیان شاعرانه دور می‌زد و به طوری که پولهان معتقد است، می‌خواست بدون استفاده از ابزار ادراک، درک شود؛اما بعد به هنری مبدل گشت که غرابت هر گونه شکل و پوچی هر گونه زندگی را شالوده‌ی بینش خویش ساخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.