Skip to main content
فهرست مقالات

هم آوایی اخلاق و سیاست

نویسنده:

(20 صفحه - از 141 تا 160)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق ،سیاسی ،اخلاق و سیاست ،نظریه‌ی اخلاقی دولت اسلامی ،اسلامی ،نسبی ،نسبیت اخلاق ،سودگرایی ،مکتب ،فلسفه‌ی اخلاق ،دولت ،هم‌آوایی اخلاق و سیاست ،اخلاق کانتی ،مطلق ،مکتب اخلاقی ،فلسفه‌ی ،عدالت ،حکومت اسلامی ،اصول ،پرسش ،اخلاق اسلامی ،امام ،خوب ،مصادیق ،عمل ،حسن ،تدوین نظریه‌ی اخلاقی ،اجتماعی ،اخلاق مبتنی بر حسن ،فلسفه‌ی سیاسی و فلسفه‌ی اخلاقی

خلاصه ماشینی:

"به اخلاق مبتنی بر سودگرایی و نتیجه‌گرایی بپردازیم:آیا حکومت اسلامی سودگرا و نتیجه‌گرا است از آن نوع که دولت‌ها در طول تاریخ بوده و هستند؟آیا تنها معیار برای‌ سیاستگذاری و عملکرد این حکومت، طلب سود و دفع ضرر مادی از جامعه‌ی اسلامی است؟آیا در جامعه‌ی اسلامی، اخلاقی مطلقا نسبی است و همه‌ی امور باید بر اساس عملگرایی جریان یابد و می‌توان جای«خوب»و«بد»را به راحتی عوض کرد، بسته به اینکه در کجا رفاه مادی بیش‌تر باشد و در کجا تهدید و تضییع و تحریم کم‌تر؟ اخلاق مبتنی بر سودگرایی و نتیجه‌گرایی، آن چنان که جیمز میل، جرمی بنتام و جان استوارت میل به آن پرداخته‌اند و آن گونه که دولت‌ها بدان عمل می‌کنند، نسبتی با اخلاق اسلامی و در نتیجه با حکومت اسلامی ندارد. اگر در سیاست خارجی حکومت اسلامی، موضع‌گیری‌ها و اعمال سیاست‌ها در مورد مقوله‌یی حق‌طلبانه و عدالت‌خواهانه، به پدید آمدن تهدیدهای جدی علیه امنیت ملی منتهی شود، آیا مبانی اخلاق اسلامی حکم می‌کند که به بهای درهم شکستن ارکان حکومت مشروع اسلامی یا تضعیف جدی آن، چنین موضع‌گیری‌ها و سیاست‌هایی در پیش گرفته شود؟در اینجا است که قاعده‌ی فقهی«لاضرر» 3 و اصل«الاهم فالاهم» 4 به مددکارگزاران حکومت اسلامی می‌آید تا با توجه به اهداف جامعه‌ی اسلامی و تمییز و تفکیک میان اصول مطلق و مصادیق متغیر، با در نظر گرفتن عناصر زمان، مکان و شرایط اجتماعی و سیاسی، به بازنگری در سیاست‌های قبلی خود بپردازند و حفظ مکتب و نظام مبتنی بر آن را در اولویت سیاست‌هایی قرار دهند که اعمال آنها پس از حفظ این دو، می‌تواند شرعا و اخلاقا به عنوان«وظیفه»تلقی شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.