Skip to main content
فهرست مقالات

بانو و دبیر تاملی بیش تر بر آناهیت و تیر

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 297 تا 306)

کلید واژه های ماشینی : تیری، ایزد، تیشتر، سیاره‌ی، زردشتی، اوستایی، فارسی، آناهیت، ایشتر، آناهیتا

خلاصه ماشینی:

"بنابر مدارک و شواهد بسیار مستدل، به نظر می‌رسد که محققان زردشتی‌گری در این‌ مورد اتفاق نظر دارند که در ایران غربی، احترام به روح سیاره‌ی تیر 1 ، با نام تیری 2 در پارسی باستان، از ستایش نبوی 3 عیلامی-بابلی که خود خدایی بزرگ و سرور تیر بوده تأثیر گرفته است. ظاهرا پیوند سه‌گانه‌ی(تثلیث)نبو-تیری-تیشتر بدین‌سان به اثبات رسیده است؛ اما شواهد محکم دیگری هم هست دال بر ارتباط مشابهی بین:ایشتر بانو ونوس(همانند نبو که در عیلام و بابل و فراسوی آن ستایش می‌شد)، آناهیتی 1 (روح ایرانی باستان سیاره‌ی زهره یا ونوس)و اردیوسور آناهیتا 2 (ایزد بانوی رود اوستایی). بدیهی است که اعطای باروری، خاص ایزد بانوی رود است و همواره پیوندی قدیمی و الهام‌گونه بین آب و خرد وجود داشته است، اما چرا چنین موجودی باید در جنگ، پیروزی اعطا کند؟در حقیقت، چرا باید او از اصل و منشأ خود دارای سه ارزش باشد؟استنباط این مطلب از صفات سه‌گانه‌ی او(یعنی مرطوب، قدرتمند و پاک بودن) بی‌تردید غیر طبیعی به نظر می‌رسد و استناد به شواهدی از سرود اوستایی وی نیز کمکی نمی‌کند. (4) مسئله‌ی همچنان باقی این است که آیا ایزد بانوی ایرانی وجود داشته است که چون پلی میان ایزدان سامی و اوستایی بوده باشد، همچنان که تیری بین نبو و تیشتر چنین ارتباطی ایجاد کرد؟ظاهرا جواب ناگزیر بلی است؛زیرا بسیار بعید است که ایرانیان باستان، در حالی که روان ستاره‌ی تیر را می‌ستودند، روان سیاره‌ی ناهید(ونوس)را با همه‌ی درخشندگیش در آسمان، همانند تیری نستوده باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.