خلاصه ماشینی:
"«ملک»در قرآن کریم و ایزد شهریور نزد اساطیر ایرانی، هر دو نمادی از فرمانروایی مطلق خداوند بر زمین و بهشت الهی هستند؛حکومتهای مورد آرزویی که براساس عدالت، برچیده شدن نیروهای شر، توانایی رزمی، لشکری و یاوری بر ستمدیدگان بنا شدهاند، از تنعم، برکت و فزونی برخوردارند.
همانطور که مشاهده شد ملک در قرآن کریم و شهریور نزد اساطیر ایرانی هر دو مظهری از فرمانروایی مطلق خداوند بر زمین و بهشت الهی هستند، حکومتهای مطلوب و هماره مورد آرزویی که براساس عدالت، برچیده شدن نیروهای شر، توانایی رزمی و لشکری و یاوری بر ستمدیدگان بنا شدهاند و از تنعم، برکت، فراوانی و فزونی برخوردارند.
در ادبیات اساطیری، بقای حکومتهای زمینی نیز به وجود فلز وابسته است، چرا که از آن سلاح ساخته میشود و از آنجا که فلز مایملک شهریور است همه گونه فرمانروایی از طریق او صورت میپذیرد (ترجمهی فارسی بندهش، بند 170، به نقل از بهار 1369).
خور و مهر(یکی از سه ایزدی که داوری روان انسانها را پس از مرگ عهدهدار است)با گرزهای آهنین خود به نبرد با دیوان میپردازند(-ترجمهی فارسی بندهش، بند 171، به نقل از بهار 1369) (10) از عذابهای اخروی مشرکان در قرآن کریم کوبیده شدن گرزهای آهنین بر سر آنان است، در حالی که جامههایی از آتش بر تن داشته و از فرازشان آبهای جوشان فرو ریخته میشود(حج/19 و 21).
برز ایزد و اردویسور اناهید، ایزدان موکل بر آب و تقسیم آبها، همان چشمههای جوشان بهشت و نهرهای جاری در زیر انبوه درختان بهشتی هستند و ناگفته پیدا است که آب عنصری مهم در آبادانی و پیشرفت ممالک ثروتمند و پیشرفته است و از این نظر، در حکومت مطلوب الهی در جهان مادی نیز، جایگاه ویژه دارد."