Skip to main content
فهرست مقالات

خیام و موسیقی نظری بررسی مقایسه ای

نویسنده:

(14 صفحه - از 259 تا 272)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، خیام، نت، ذو الاربع، فاصله، گام موسیقی کنونی ایران، تار، فارابی، گام، آهنگ

خلاصه ماشینی: "(به تصویر صفحه مراجعه شود) نوع دوم بقول خیام، قوی و بسیار خوش آهنگ است و در اکثر شهرها بکار می‌رفته: 90-204-204 طیف نگاشته از آواز تاج اصفهانی از صفحه گرامافون(ضبط 1313 ه ش)کلمه«گلستان»از درآمد تصنیف افشاری«زنگ‌های طبیعت» این نوع دوم که خیام یادآور شده است مطابق همان دانگ اول گام موسیقی فیثاغورس است که دارای دو پرده طنینی و یک نیم پرده«بقیه»(طبق اصطلاح فارابی) است. با توجه به آنچه در فوق یاد آور شدیم، فواصلی که خیام در رساله خود آورده است در انواع:اول ذو الاربع‌های او 35 سنت و در سومین نوع ملون و دومین نوع تألیفی 44 سنت و دو نوع آخر سومین و چهارمین نوع تألیفی فواصل 48 و 48 سنت که اجزاء نیم پرده است و میانگین آنها حدود سری در گام موسیقی کنونی ایران است، می‌توان جزو مالش‌های زمین اجرائی آن زمان تلقی کرد که احتمالا در بعضی سازمان زهی پرده‌ای 7). فارابی نیز در کتاب جامع موسیقی کبیر خود در ذو الاربع‌های پیشنهادی خود با واحدی که مبتکر آن بوده است دانگ را بصورت: 12-24-24 (با واحد فارابی)معرفی کرده است که براساس واحد کنونی سنت معادل است با: 100-200-200 با توجه به آنکه ابو نصر فارابی مبتکر این گام است، این گام در چند قرن بعد بوسیله موسیقی دان و آهنگ ساز مشهور آلمانی یوهان سباستیان باخ(1675-1750 م) پیشنهاد شد که امروز بنام گام تعدیل شده باخ مشهور است و مورد استفاده بسیار واقع می‌شو."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.