Skip to main content
فهرست مقالات

توهم ناشی از یک فن

نویسنده:

مترجم:

(18 صفحه - از 177 تا 194)

کلید واژه های ماشینی : راسل ،فن ،وایتهد ،ویتگنشتاین ،منطق ،فلسفه ،فیلسوف ،راسل و وایتهد ،اصول ریاضیات ،منطق ریاضی ،کتاب ،زبان ،منطق ریاضی در فلسفه وایتهد ،انسان ،فنون کتاب اصول ریاضیات ،فن جدید منطق ریاضی ،کتاب راسل و وایتهد ،مسائل ،میان ویتگنشتاین و وایتهد ،علم ،اندیشه ،فلسفه‌های راسل و وایتهد ،راسل و وایتهد منطق ،نظریه ،احساس ،وایتهد میان فیلسوفان ،ویتگنشتاین اواخر سال ،زمان ،فن منطقی ،زمینه منطق و ریاضیات

خلاصه ماشینی:

"اگر بتوان مفاهیم اساسی مکان، زمان و ماده را-که تصور ما را از عالم شکل می‌دهند-حاصل تجربه حسی خود دانست، در آن صورت به نظر می‌رسد فاصله میان دو عالم قابل عبور خواهد بود؛اما باید توجه کرد که هنوز اساسا دو عالم وجود دارد چرا که در غیر این صورت چه دلیلی داشت بر سر ساختن پلی میان آن دو، چنین نزاع مهمی دربگیرد؟ از این‌رو راسل گام بعدی را که تا 1921 هنوز آشکار نبود، در تحلیل ذهن برداشت و به جای دیدگاه ثنوی در باب دو عالم، نظریه‌ای را مطرح کرد که آن را یگانه‌انگاری خنثی می‌خواند(البته اصل این تعبیر و نظریه از ویلیام جیمز است و راسل آنها را به معنای دیگری به کار می‌برد)براساسا نظریه یگانه‌انگاری خنثی، دو عالم مادی و نفسانی وجود ندارد بلکه تنها یک عالم وجود دارد که به نوبت می‌توان آن را مادی یا نفسانی تلقی کرد. این آموزه، آموزه‌ای عجیب و خارق‌العاده است؛و اگرچه توفیق آن محل تردید است، به هرحال توفیق با عدم توفیق آن فعلا مورد نظر نیست، در عوض می‌توان پرسید:چرا راسل داده‌های حسی را به منزله عناصر اساسی واقعیت تلقی می‌کند؟ آیا این تلقی بر اساس منطق جدید که ذات فلسفه دانسته شد، حاصل شده بود؟ 1 اگر چیزی در این موقعیت آشفته، خنثی و بی‌طرف بوده، آن چیز خود فن منطقی بوده است که در میان دو دیدگان رقیب پیرامون تجربه قرار داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.