Skip to main content
فهرست مقالات

وصف ناپذیری

نویسنده:

مترجم:

(24 صفحه - از 277 تا 300)

کلید واژه های ماشینی : دینی، خدا، ذات، خداوند، وصف‌ناپذیری، صفات، واقعیت مطلق، تمایز، ذات خداوند، ذات متعال وصف‌ناپذیر

خلاصه ماشینی:

"اما چگونه می‌توان امر فرامطلق را پرستش کرد؟و چگونه دنیس به‌عنوان یک راهب مؤمن مسیحی، اجازه می‌دهد که کتب مقدس، عبادت و پرستش دینی، و مذهب و الهیات کلیسایی با وصف‌ناپذیری مطلق الوهی مورد شک و تضعیف قرار گیرد؟ خصوصا که وی معتقد است«خدوند منشأیی است که درباره ذات خود با کلمات مقدس کتب الهی صحبت کرده است»(دیانیسیوس، مجموعه آثار:51)!وی دقیقا به این عقیده و آموزش مسیحی اعتقاد دارد که«خداوند واحد متعال دارای سه تشخص است»(همان، ص 166). او سؤال خود را چنین مطرح می‌کند: چگونه می‌توانیم از اسمای الهی صحبت کنیم؟چگونه می‌توان از خداوند صحبت کرد در حالی که آن ذات متعال از تمامی مرزهای دانش و گفت‌وگو گذر می‌کند و خارج از دسترسی هر ذهن و یا وجودی است؟و چگونه آن ذات بر همه چیز احاطه دارد و همه چیز را در برمی‌گیرد، و از همه چیز پیشی می‌گیرد در حالی‌که از هرگونه دسترسی و دریافتی مبرا، و از هرگونه ادراک، تصور، باور، اسم، نظر، و معرفت و فهمی به دور است؟چگونه می‌توان به چنین اصلی متعهد بود، اگر خدا برتر از همه موجودات، و غیرقابل بیان و تسمیه باشد؟(همان، ص 53) جواب وی(دنیس)به سؤال‌های فوق آن است ه زبان متون مقدس، استعاری (مجازی) 1 است:«کلام خداوند، استفاده از تصورات شاعرانه را به‌عنوان امری که به طبیعت ذهن واگذار می‌شود، ایجاب می‌کند»(همان، ص 148). اما این سؤال همچنان باقی است که چگونه واقعیت فی‌نفسه به صورت خدایان و امور مطلق در ادیان مختلف مورد تجربه پدیداری قرار می‌گیرد در حالی که خود، هیچ یک از آن صفات آن خدایان و یا امور مطلق را ندارد، مضافا براینکه بسیاری از آن صفات، قابل تطبیق با یکدیگر نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.