Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباط «زمان» و «فعل خداوند در طبیعت» از دیدگاه خواجه نصیر الدین طوسی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فعل خداوند، نظریه انفجار بزرگ، طبیعت، طوسی، فعل خداوند در طبیعت، الهیات، حدوث، زمان، تبیین فعل خداوند در طبیعت، حدوث عالم

خلاصه ماشینی:

"همان‌گونه که فیلسوف بزرگ طوس خواجه نصیر در چند موضوع از شرح کتاب الاشارات و التنبیهات خاطر نشان می‌سازد بحث از فعل خداوند، پس از اثبات وجود«مبدأ نخستین»و صفات او مطرح می‌شود و دربرگیرنده مباحثی ایت که در آنها تبیین مبدئیت آفریدگار نسبت به همه موجودات-اعم از مجرد و مادی-و ترتیب صدور موجودات، نیز مسئله چگونگی صدور موجودات کثیر و متکثر از مبدأ یگانه‌[-واحد]و یکتا[-احد]مد نظر قرار می‌گیرد 2 . ارتباط خداوند با زمان و واقعیت‌های زمانمند چیست؟و خداوند به چه معنا موجودات زمانی را تدبیر می‌کند و در عین حال، خود مبرا از زمان است 16 ؟ ریشه این بحث‌ها را باید در ارائه یکی از مهم‌ترین نظریه‌ها در کیهان‌شناسی نوین به نام نظریه انفجار بزرگ‌[-مهبانگ‌]جستجو کنیم. خلاصه شیوه این استنتاج را می‌توانیم در نمودار زیر بیان کنیم: کرانه‌داری جهان و آغاز زمان-پیدایش جهان طبیعت از عدم-اثبات وجود آفریدگار تأیید و اثبات نظریه نسبیت+شواهد اخترشناختی-نظریه انفجار بزرگ-زمان صفر(0- t ) اگر این نمودار را با نمودار پیشین-مربوط به روش استدلال متکلمان-مقایسه‌نمایی نزدیکی آندو را درمی‌یابیم. به این جهت، نمی‌توانیم مفهوم آفرینش را با آغاز زمانی عالم-که برخی از نظریه«انفجار بزرگ»برداشت نموده‌اند- یکی بدانیم برای نمونه لانگدن گیل کی در کتاب آفریننده زمین و آسمان منشأ و آغاز هستی شناختی را از منشأ و آغاز تاریخی کاملا تفکیک می‌کند و مراد از«آفرینش»را ق«کیهان اولیه»حاکم بوده است و به ویژه در لحاظت پیش از آنچه اصطلاحا به زمان پلانک (ثانیه‌)موسوم است با نظریه نسبیت عام نمی‌توان شرایط مزبور را توضیح داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.