Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباط «زمان» و «فعل خداوند در طبیعت» از دیدگاه خواجه نصیر الدین طوسی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فعل خداوند ،نظریه انفجار بزرگ ،طبیعت ،طوسی ،فعل خداوند در طبیعت ،الهیات ،حدوث ،زمان ،تبیین فعل خداوند در طبیعت ،حدوث عالم ،کیهان ،متکلمان ،خواجه‌نصیر ،نظریه ،آفرینش ،تبیین ،ازلی ،حکما ،خواجه‌نصیر الدین طوسی ،دیدگاه ،علم و الهیات ،کیهان‌شناسی ،ارتباط ،جهان ،کیهان‌شناسی انفجار بزرگ ،حدوث جهان طبیعت ،تبیین نظریه نظریه افنجار بزرگ ،ذات ،کتاب ،علم

خلاصه ماشینی:

"همان‌گونه که فیلسوف بزرگ طوس خواجه نصیر در چند موضوع از شرح کتاب الاشارات و التنبیهات خاطر نشان می‌سازد بحث از فعل خداوند، پس از اثبات وجود«مبدأ نخستین»و صفات او مطرح می‌شود و دربرگیرنده مباحثی ایت که در آنها تبیین مبدئیت آفریدگار نسبت به همه موجودات-اعم از مجرد و مادی-و ترتیب صدور موجودات، نیز مسئله چگونگی صدور موجودات کثیر و متکثر از مبدأ یگانه‌[-واحد]و یکتا[-احد]مد نظر قرار می‌گیرد 2 . ارتباط خداوند با زمان و واقعیت‌های زمانمند چیست؟و خداوند به چه معنا موجودات زمانی را تدبیر می‌کند و در عین حال، خود مبرا از زمان است 16 ؟ ریشه این بحث‌ها را باید در ارائه یکی از مهم‌ترین نظریه‌ها در کیهان‌شناسی نوین به نام نظریه انفجار بزرگ‌[-مهبانگ‌]جستجو کنیم. خلاصه شیوه این استنتاج را می‌توانیم در نمودار زیر بیان کنیم: کرانه‌داری جهان و آغاز زمان-پیدایش جهان طبیعت از عدم-اثبات وجود آفریدگار تأیید و اثبات نظریه نسبیت+شواهد اخترشناختی-نظریه انفجار بزرگ-زمان صفر(0- t ) اگر این نمودار را با نمودار پیشین-مربوط به روش استدلال متکلمان-مقایسه‌نمایی نزدیکی آندو را درمی‌یابیم. به این جهت، نمی‌توانیم مفهوم آفرینش را با آغاز زمانی عالم-که برخی از نظریه«انفجار بزرگ»برداشت نموده‌اند- یکی بدانیم برای نمونه لانگدن گیل کی در کتاب آفریننده زمین و آسمان منشأ و آغاز هستی شناختی را از منشأ و آغاز تاریخی کاملا تفکیک می‌کند و مراد از«آفرینش»را ق«کیهان اولیه»حاکم بوده است و به ویژه در لحاظت پیش از آنچه اصطلاحا به زمان پلانک (ثانیه‌)موسوم است با نظریه نسبیت عام نمی‌توان شرایط مزبور را توضیح داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.