Skip to main content
فهرست مقالات

استعاره در شعر رودکی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : استعاره، استعاره در شعر رودکی، شعر رودکی، شاعر، مجاز، تصویر آفرینی زیبا و بدیع، تشبیه، شگردهای، کمیت استعاره در شعر رودکی، بدیعی، کلام، تصویر، زیبایی، در شعر، تشخیص‌های، کلام رودکی معنی مجازی، لاله، تصاویر شاعرانه رودکی، شعر شاعر، شعر رودکی رد، استعاره مصرحه در شعر رودکی، بیان، حوزه استعاره، بررسی روشن‌های بیانی شعر رودکی، سرخی، شگردهای تصویر سازی بررسی‌شده، مجازهای عقلی رودکی، حوزه خیال و معانی شاعرانه، شراب، استعاره‌ها در شعر شاعر

در این مقاله، شعر رودکی از دیدگاه دانش بیان سنتی و بعضی دیگر از شگردهای تصویر سازی بررسی شده است.در این بررسی، یکی از نظریات ارائه شده درباره کمیت استعاره در شعر رودکی رد و در حوزه استعاره و مجاز و تشخیص‌های تفصیلی، نمونه‌های زیبایی در موضوعات گوناگون ارائه شده است. یادآور می‌شود که بیشتر استعاره‌ها و مجازهای عقلی رودکی، در زمینه تغزل رقم خورده‌اند.همچنین، او در تصویر آفرینی زیبا و بدیع خود، از آرایه‌های بدیعی به همراه شگردهای بیانی به خوبی بهره می‌گیرد و کلامی می‌آفریند که رنگ و بوی تصنع در آن به چشم نمی‌خورد.

خلاصه ماشینی: "(برهان قاطع) در استعاره‌ایی که به خدمت گفت و گوهای عاشقانه شاعر در آمده‌اند، لب بدیع و ماه، استعاره از معشوق شاعر هستند(همان، ص 506، 512، 516)؛و شاعر از درخشندگی، پاکی و زلالی ستاره پروین به همراه شکل به هم پیوسته و دانه‌دانه آن، استعاره‌ای برای اشک دیده فراهم آورده است و در فراق یار خود، پروین، از دیده می‌بارد: در پیش خود آن نامه بلکامه نهم پروین ز سرشک دیده بر جامه نهم (1) (همان) شاعر پس از گفت‌وگو از یار، با بهره‌گیری از استعاره‌ای زیبا، به سخن و شعر خود می‌بالد؛و در ارزش شاعر همین بس که هر گاه لب به سخن باز می‌کند، زمین و زمان به او آفرین می‌فرستند، و کان قریحه او از این گوهرهای رنگین بسی اندوخته دارد: خرد در بها نقد هستی فرستد گهرهای رنگین چو زاید زکانم (همان، ص 497 و 505) برخی استعاره‌های رودکی، برگرفته از طبیعت است. در دل شاعر می‌توان شاخ مهربانی کاشت؛ و شاعر است که به یاری همنوایی با طبیعت و نیز تخیل شاعرانه، شعری ناب می‌سراید و دیگران را با احساس خود شریک می‌کند: به دور عدل تو در زیر چرخ مینایی چنان گریخت ز دهر دورنگ، رنگ فتور که باز شانه کند همچو باد سنبل را به نیش چنگل خون‌ریز، تارک عصفور (همان، ص 492، 497، 499، 501، 502، 504، 510، 514، 532، ) آمیختگی صناعات بدیعی و روش‌های بیانی برای بررسی روشن‌های بیانی شعر رودکی، می‌توان به مدد استنباط کلی‌تری از شیوه بیان، میدان عمل گسترده‌تری برای بحث و بررسی فراهم آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.