Skip to main content
فهرست مقالات

فراسوی رنگین کمان؛ بینش مولانا رومی از حقیقت در سنن گوناگون

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مولانا رومی، بینش مولانا رومی از حقیقت، بینش، حقیقت، ابیات مثنوی و غزلیات شمس، حق، غزلیات، بینش مولانا جلال‌الدین رومی، حقیقت در سنن گوناگون، مفهوم حقیقت در بینش مولانا، مولانا رومی در ابیات، مفهوم حقیقت در سنن گوناگون، عشق، اسلامی، مولانا رومی در ابیات مثنوی، مثنوی و غزلیات شمس تبریز، انسان، اعتقاد مولانا رومی، ابیات مولانا رومی، استاد، اعتقاد، مولانا رومی به بیان حقیقت، احترام، نحوه نگرش مولانا رومی، دفتر دوم مثنوی، مولانا رومی حق، جلوه حقیقت در سنن گوناگون، اعتقاد مولانا رومی به مفهوم، آگاهی مولانا رومی از حقیقت، معرفت

نگراش اهل تصوف به مفهوم حقیقت در سنن گوناگون کمتر مورد کندوکاو محققان اسلام‌شناسی و منتقدان ادبی قرار گرفته است.جامعه اسلامی غالبا با اعتقاد بر این که حقیقت باید تعریغی از قبل تعیین شده داشته باشد، آن را در فضایی محدود محبوس می‌کند و در بند سلسه‌ای خاص از قوانین و قراردادها قرارمی‌دهد.چهره تأثیر پذیرفته جامعه از بینشی این چنین باعث می‌شود که مسلمانان امروز از یاد ببرند پیشینیان آنها هرگز به چنین محدودیت‌های وضع شده‌ای قایل نبودند و این‌گونه تقسیمات را به کلی رد می‌کردند. در مقاله حاضر، درباره مفهوم حقیقت در بینش مولانا جلال الدین رومی و در ارتباط با سنن گوناگون بحث و شیوه بیان آن در ابیات مثنوی و نیز غزلیات استاد بررسی شده است.

خلاصه ماشینی: "ما همه شیران ولی شیر علم حمله‌شان از باد باشد دم‌به‌دم حمله‌شان پیدا و ناپیداست باد آن که ناپیداست از ما کم مباد (مثنوی معنوی، دفتر اول، ابیات 604-603) حقیقتی که مولانا رومی در ابیات مثنوی و غزلیات شمس تبریز بدان به عنوان عصاره روح انسان اشاره می‌کند، تنها با«چشم بینا»و در«آینه درون»قابل رؤیت است: آینه دل چون شود صافی و پاک نقش‌ها بینی برون از آب و خاک (همان، دفتر دوم، بیت 72) در این مقاله، درباره بینش مولانا رومی درمورد«مفهوم و جلوه حقیقت»در سنن گوناگون، با پاسخ به سه سؤال زیر بحث می‌شود: 1. 1 خیز که امروز جهان آن ماست جان و جهان ساقی و مهمان ماست (همان، غزل 504) از آنچه گذشت، می‌توان دریافت که مولانا رومی در اشارات خویش به شناخت و تجلی حقیقت، تفاوتی بین فرقه‌های مختلف و سنن گوناگون قایل نمی‌شود و از این‌رو برای توصیف آن از تشبیهات و استعارات کلی همانند«سایه یار»در بیت زیر، کمک می‌گیرد و پیام‌های صلح، عشق و امید خود را به مخاطبان خویش می‌رساند: چون ز تنهایی تو نومیدی شوی زیر سایه یار خورشیدی شوی (مثنوی معنوی، دفتر دوم، بیت 22) خاتمه سخن از کاوش حاضر در بینش و نحوه نگرش مولانا رومی به حضور و جلوه حقیقت در اقلیت و اکثریت‌های مذهبی، منابع الهام و اهداف وی در بازشناسی این مفهوم 1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.