Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی بر تیر، تیشتر و اپوش

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تیشتر ،یشت ،تیر ،اپوش ،ایزد ،تیشتر و اپوش ،سیاره ،نام ستاره شعرای یمانی هند ،ستاره ،اوستا ،برابری اپوش با سیاره تیر ،اسطوره ،ستاره شعرای یمانی ،عطارد ،شعرای یمانی ،تیشتریشت ،ایزد تیشتر تقدیم ،جشن تیرگان ،نجوم ،سیاره عطارد ،ایزد تیر با سیاره عطارد ،جشن ،پانیانو ،شوارتز ،ایران ،هند ،سیاره تیر ،نور ،ستاره درخشان آسمان شعرای یمانی ،پهلوی و برابر سازی اپوش

خلاصه ماشینی:

"تیشتر که یشت هشتم به او تقدیم شده، به نظر اکثر ایران شناسان(گری، ص 117؛کارگات، 1914:121-118؛ شوارتز، 1985:672؛تقی زاده، 1316:343؛و دیگران)، ستاره‌ای است که به دلیل القابی چون‌(رایومند، باشکوه، مجلل)، -(سفید)،(نور، روشنایی، درخشنده)،(از دور درخشنده، از دور پرتو افکنده)،(درخشنده، نور افشان)،(پرتو، شعاع نور)و امثال آن، با ستاره درخشان آسمان شعرای یمانی در صورت فلکی کلب اکبر برابر است. در اوستا فقط از برخورد این دو هماورد سخن می‌رود؛اما در متون پهلوی، اپوش نقش بیشتری ایفا می‌کند، به طوری که حتی یک جا در بندهش با تردید آمده که اپوش همان سیاره تیر(عطارد)است: تیر، که(همان)اپوش دیو است، بر تیشتر آمد، هر دو هم زور و هم نیرو گشتند؛بدین روی، اختر شماران گویند که تیر با کرفه گران کرفه گر و با بزه گران بزه گر است. اسطوره آزاد سازی یک کشور توسط کمانگیری پهلوان، با اسطوره آزاد سازی آب‌ها که در بند دیو خشکسالی، یعنی اپوش است توسط ایزد تیشتر، در هم می‌آمیزد؛و این آزاد سازی، مبنای جشنی به نام تیرگان می‌شود. اما از آنجا که یشت تقدیمی به تیشتر-ایزد باران آور-تیریشت نامیده شده، و وجود جشن تیرگان که یکی از جشن‌های بزرگ زردشتیان است و امروزه نیز اجرای مراسم آن در میان مردم رواج دارد، ایران شناسان به بررسی این ایزد علاقه مند شده‌اند. این ایزد-یعنی تیر-که در غرب و شرق ایران و نیز ارمنستان نشانه‌هایی از پرستش او به چشم می‌خورد، به دلیل داشتن نقش مشابه با تیشتر، در او تحلیل رفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.