Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی دیگر به یادگیری زبان دوم؛ یک رویکرد زبان شناختی

نویسنده:

(16 صفحه - از 131 تا 146)

کلید واژه های ماشینی : زبان، یادگیری زبان دوم، ذهن، سیستم، فراگیر، کودک، سن، زبان‌آموزی، آموزش زبان، آموزش

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس آنچه مطرح شد می‌توان چگونگی شکل‌گیری توانش زبانی را مطابق با نظریه اصول و پارامترها به صورت انگاره زیر ترسیم کرد: دستور کانونی معرف دانش زبانی هر سخنگوی زبان است که در چهار چوب یک سیستم زبانی در ذهن او شکل گرفته و بر مبنای این سیستم است که او می‌تواند بی‌نهایت جمله درست بسازد و جمله‌های هنجار و ناهنجار را از هم تمیز دهد. باطنی(1369:62)در تبیین چرایی دشواری زبان‌آموزی بعد از دوره بلوغ به این نکته اشاره می‌کند که وقتی کودک زبان مادری خود را فرامی‌گیرد، دستگاه عصبی و عضلات اندام‌های گویایی او دستخوش تغییراتی می‌شود که نتایج آن تغییرات، اکتساب مجموعه‌ای عادات گفتاری است؛برای مثال، کودک یاد می‌گیرد محرک‌های صوتی خاصی را بشناسد و تعبیر کند و در مقابل آنها واکنش نشان دهد. به طور کلی، درک و فراگویی یک زبان مطابق با طرحی که لیزیز و میلروی(1993:57)ارائه کرده‌اند، به صورت زیر قابل توجیه است: این دیاگرام به طور کلی تصویری از فراگیری چهار مهارت زبانی است: نیمه سمت چپ دیاگرام مربوط به تمامی افرادی است که از نظر قدرت شنیداری و تکلم سالم هستند:یعنی هر فردی از هر نژاد و ملیتی اگر بتواند آوایی را بشنود، بالطبع می‌تواند آن را تولید کند و به همین دلیل هم هست که فردی که به طور مادرزادی ناشنوا است، علی رغم اینکه اندام‌های گفتار او سالم باشند، عملا نمی‌تواند حرف بزند؛پس گوش دادن بر صحبت کردن مقدم است و گوش دادن خوب موجب فراگویی خوب می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.