Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی شش رباعی اصیل عمر خیام

نویسنده:

(28 صفحه - از 253 تا 280)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، خیام، رباعی، رباعی اصیل عمر خیام، موسیقی شش رباعی، هارمونیک‌های، موسیقی رباعی، رباعی حکیم عمر خیام نیشابوری، ریتم، Khayyam

خلاصه ماشینی:

"همانطور که نور خورشید با عبور از منشور به رنگهای سازنده آن تجزیه می‌شوند، صدای موسیقایی نیز بجز خود از چندین صدای فرعی بوجود می‌آید که آنها را هارمونیکهای(هماهنگ‌های)صدای اصلی می‌نامند و چنانچه صدایی (تنی)در محدوده بم را بازسازی مثل ویلنسل و یا پیانو اجرا کنیم، گوش حساس و تربیت شده می‌تواند برخی از هارمونیکهای نزدیک به صدای اصلی را تشخیص هر صدایی چه منظم و چه نامنظم، دارای هماهنگ‌هایی است. I-1-موسیقی رباعی اول دوری که در او آمدن و رفتن ماست آن را نه بدایت نه نهایت پیداست ملودی خواننده از تن دوی(3)به عنوان مبدأ آغاز شده و با آلتره سیونهای پی در پی بالا و پایین رونده، حرکت دورانی همراه با سرگردانی و ابهام را به شنونده القاء می‌کند که با طی یک فاصله چهارم افزوده با حرکت ملودیک پیوسته یک پرده‌ای‌ )whole tone( از نت دو به فادییز رفته و فضای فلسفی حاکم بر مصرع اول را در نیم جمله اول موسیقی بیان می‌کند. کس می نزد در این معنی راست کاین آمدن از کجا و رفتن به کجاست موسیقی مصرع اول از بیت دوم، فضای آتنال را ترک کرده و در مد مینور تأسف خود را از جهل آدمی نسبت به حقیقت وجود نشان داده و با تکرار مجدد این مصرع با توجه به ملیت خیام، به ماژور و چهارگاه مد گردی موقت می‌کند و بلافاصله با طی فواصل نیم پرده‌ای بالا رونده، حرکت به جایی نامعلوم را آغاز می‌کند. 2 آهنگساز:احمد بیان by:Ahmad Bayan گردون نگری ز چشم فرسوده ماست‌کوثر اثری ز اشک پالوده ماست‌دوزخ شرری ز رنج بیهوده ماست‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) خیام:قسمت دوم Khayyam:M. 3 فردا که نیامده است فریاد مکن‌برنا مده و گذشته بنیاد مکن‌حالی خوش باش و عمر بر باد مکن‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) خیام:قسمت پنجم Khayyam:M."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.