Skip to main content
فهرست مقالات

تعزیه خوانی، سازگاری و ناسازگاری با...

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 31 تا 42)

کلیدواژه ها :

شکل گیری ،همبستگی با مذهب ،پذیرش اجتماعی-فرهنگی ،نا سازگاری اجتماعی-فرهنگی ،بینش دوگانه ،پویایی و پایایی

کلید واژه های ماشینی : تعزیه، تعزیه‌خوانی، نمایش، فرهنگ مذهبی عامه مردم کوچه، مردم، پایه فرهنگ مذهبی عامه مردم، تعزیه‌خوانی در جامعه‌های سنتی، دوره قاجار، جامعه، فرهنگی

مقاله به صورت فشرده در مباحث گوناگون به چگونگی شکل گیری، رشد و شکوفایی و افول تعزیه خوانی در جامعه‌های سنتی و نویت ایران می‌پردازد.تعزیه خوانی در بیرون از مسجد و دستگاه رسمی مذهب و بر پایه فرهنگ مذهبی عامه مردم کوچه و بازار شکل گرفت و رفته رفته رشد کرد و به صورت یک نمایش آیینی-مذهبی تمام عیار در آمد و در دوره قاجار به اوج شکوفایی رسید.تعزیه خوانی در جامعه‌های سنتی ایران پیوسته همچون یک پایگاه ارتباطی نیرومند میان مردم و مذهب نقش فعال داشته است.در ساختار اجتماعی-فرهنگی جامعه امروز، نمایش آیینی-مذهبی تعزیه نقش پویا و کار آمد پیشین خود را به میزان زیادی از دست داده و دیگر نمی‌تواند همچون گذشته وظیفه دینی-مذهبی و کار کرد آموزش-هدایتی خود را در میان همه طبقات مردم حفظ کند.برای اینکه تعزیه خوانی در جامعه پیشرفته کنونی پایدار و کار آمد بماند، بایستی ساختار صوری و معنایی و شکل اجرایی-نمایشی آن مطابق با نظام فرهنگی و اندیشگی مردم جامعه دگرگونیهایی بیابد.

خلاصه ماشینی:

"تعزیه خوانی در بیرون از مسجد و دستگاه رسمی مذهب و بر پایه فرهنگ مذهبی عامه مردم کوچه و بازار شکل گرفت و رفته رفته رشد کرد و به صورت یک نمایش آیینی-مذهبی تمام عیار در آمد و در دوره قاجار به اوج شکوفایی رسید. در ساختار اجتماعی-فرهنگی جامعه امروز، نمایش آیینی-مذهبی تعزیه نقش پویا و کار آمد پیشین خود را به میزان زیادی از دست داده و دیگر نمی‌تواند همچون گذشته وظیفه دینی-مذهبی و کار کرد آموزش-هدایتی خود را در میان همه طبقات مردم حفظ کند. با نگاهی تند و گذرا به موقعیت و وضع تعزیه خوانی در دهه‌های اخیر، و مقایسه آن با دوره‌های قبل، به خصوص با دوره قاجار، در می‌یابیم که این نمایش آیینی-مذهبی، نقش پویا و مؤثر خود را در زندگی معنوی مردم به میزان زیادی از دست داده و نا کار آمد شده است. علاقه و دل سپردگی گروه سنت گرای به تعزیه خوانی، و نشان دادن شور و هیجان برای شرکت در مجالس تعزیه خوانی، به خصوص تعزیه خوانیهای دهه عاشورا، بیشتر به سبب دیر مانی عناصر فرهنگ سنتی-آیینی در ذهن و باور مردم این گروه، و وابستگی شدید آنان به سنتهای دینی-مذهبی و به نظام اعتقادی نیاکان، و خلق و خوی آنان به تکرار و استمرار الگوهای رفتاری و فرهنگی گذشتگان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.