Skip to main content
فهرست مقالات

زبان و اجتماعی شدن: کابرد انسان شناسی زبان

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1377 - شماره 11 (10 صفحه - از 163 تا 172)

کلیدواژه ها : دستور زبان جهانی ،دال و مدلول ،شکل اولیه ،تنظیم خود ،انتظام مفعولی ،گفتار خود محوری ،اندیشه لفظی

کلید واژه های ماشینی : نقش زبان در فرایند ،مرحله از توسعه گفتار ،ویگوتسکی ،گفتار درونی ،ویگوتسکی سه مرحله ،توسعه گفتار درونی ،ساخت اجتماعی ،دستوری ،نقش زبان ،برنشتاین ،توسعه گفتار ،تعاملات اجتماعی ،مرحله از توسعه ،کد محدود ،ویگوتسکی سه ،فراگیری زبان ،گفتار اجتماعی ،شکل آغازین زبان ،گیری زبان ،اشاره ،نظام دستوری ،کار گیر ،گروههای اجتماعی ،آغازین زبان ،اشاره‌ها و حرکتها ،یاد گیری ،پی می‌برد ،استفاده می‌شود ،قراری ارتباط

این مقاله به بررسی نقش زبان در فرایند زندگی اجتماعی فرد می‌پردازد، و به پرسشهایی، که در ذیل خواهد آمد، پاسخ داده می‌شود.1.زبان چگونه فرا گرفته می‌شود؟2.انسان چگونه(به واسطه زبان) می‌اندیشد؟3.نقش تعاملات اجتماعی در زبان چگونه است؟هالیدی معتقد است که فرایند یاد گیری زبان و به کار گیر آن، در کودک، در طی چند مرحله صورت می‌گیرد.1.فهم اشاره‌ها و حرکتها، 2.فهم اصوات به مثابه دالها و مدلولهای ان، 3.استفاده معانی آوایی در بافتهای محدود، مانند محیط خانواده، 4.قاعده مند کردن زبان آغازین 1 با ابزاره دستوری و بسط ذخیره لغوی، ویگوتسکی سه مرحله از توسعه گفتار و تفکر را عنوان می‌کند:1.گفتار اجتماعی، 2.گفتار خود محوری، 3.توسعه گفتار درونی.برنشتاین، بر این عقیده است که ساخت اجتماعی معین، رفتار زبانی معین را به وجود می‌آورد و متعاقب آن ساخت اجتماعی معینی باز تولید 2 می‌شود.در این مقاله نظریه جامعی از ترکیب سه نظر ارائه شده است که در آن دیدگاههای جامعه شناسی، زبان شناسی و روان شناسی هر یک سهم خود را در توصیف کاملتر موارد ذکر شده ادا می‌کنند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.