Skip to main content
فهرست مقالات

مدلهای رفتار مصرف کننده

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 267 تا 284)

کلید واژه های ماشینی : رفتار مصرف‌کننده، مدل، اطلاعات، رفتاری مصرف، مدل رفتار مصرف‌کننده، مدل‌های رفتاری مصرف، روانشناسی، خریدار، خرید کالا، اقتصادی

خلاصه ماشینی:

"مقدمه در سال‌های اخیر الگوهای متعددی در زمینه رفتار مصرف کننده و بخصوص پیرامون مطالعه رفتاری عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری در فراگرد خرید کالا یاخدمات، بوسیله صاحب‌نظران علم بازاریابی ارائه شده است. بر اساس آنچه که «روانشناسی شناختی»نامیده می‌شود، رفتار مصرف کننده در رابطه با یادگیری به سه بخش تقسیم شده است:اول، وقتی خریدار اقدام به خرید کالا یا خدماتی می‌نماید، او فعالانه به کسب اطلاعات لازم پیرامون مشخصات کالا پرداخته و بدنبال این نیست که سایر کالاها یا خدمات مشابه با علائم تجاری مختلف را بررسی نموده و بین آنها تبعیض قائل شود، او بیشتر به کلیات می‌پردازد. اگرچه مطالعات رفتاری روانشناسان مثل تئوری‌های اقتصادی کمک بسیاری به‌ پژوهشگران علم بازاریابی نمود ولی تئوری‌های آنان نیز به تنهائی قادر به پیمودن تمام راه نبود و هنوز رفتار مصرف کننده به عنوان عضوی از جامعه در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و در این زمینه خلاء عمیقی به چشم می‌خورد. اول، با وجودیکه این مدل در اواخر دهه 60 ارائه شده است اما امروز نیز به عنوان یک الگوی عملی معتبر در صحنه دانش رفتار مصرف کننده خودنمائی می‌کند و مورد تائید اکثر پژوهشگران علوم رفتاری می‌باشد. این مدل به مصرف کننده به عنوان فردی با ظرفیت بالای دریافت و بکارگیری انبوهی از اطلاعات که توان و قابلیت مقایسه سقوق مختلف، با توجه به نوع، علامت تجاری، کیفیت و سایر خصوصیات کالا را دارا بوده و می‌تواند بسهولت داده‌ها را شناسائی و ارزیابی کرده و قادر به انتخاب اصلح می‌باشد، قلمداد می‌نماید 21 در حالیکه در عمل در بسیاری موارد خلاف آن ثابت شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.