Skip to main content
فهرست مقالات

تلویزیون در ایران: ابزار توسعه یا نمادساز

نویسنده: ؛

پاييز و زمستان 1378 - شماره 14 (18 صفحه - از 3 تا 20)

کلیدواژه ها : ابزار توسعه ،توسعه فرهنگی ،زنجیره مبادله نمادین علایم ،رها شدگی ،متن

کلید واژه های ماشینی : علاقه‌مندی ،رادیو و تلویزیون ،مبادله نمادین علایم ،زنجیره مبادله نمادین علایم ،میزان تماشای تلویزیون ،نسبت علاقه‌مندی ،نمادین علایم ،اخبار و گزارش ،رادیوی ایران ،تلویزیون در ایران ،برنامه‌های تلویزیون ،گروههای سنی ،فیلم و سریال ،تماشا ،نمادین ،تلویزیون تماشا می‌کنند ،ابزار توسعه ،کسب خبر ،برنامه‌های فیلم و سریال ،منبع کسب خبر ،برنامه‌های تلویزیونی ،تلویزیون ابزار ،وضعیت تلویزیون در ایران ،تلویزیون ایران ،تماشای تلویزیون ،سنی ،منبع اصلی کسب خبر ،دارندگان تحصیلات ،تماشا می‌کنند ،برنامه‌های تلویزیونی در ایران

در این مقاله ضمن معرفی دو تلقی متفاوت از تلویزیون تحت عنوانتلویزیون ابزار توسعهوتلویزیون به عنوان متن و سازنده زنجیره نمادین، بررسی این مطلب که وضعیت تلویزیون در ایران شامل کدام یک از این دو تلقی می‌شود، نیز مورد نظر بوده است.سؤال محوری این است که:آیا تلویزیون به عنوان پدیده‌ای ابزاری-توسعه‌ای است یا اینکه نمادین و نماساز؟به عبارت دیگر، تلویزیون ابزاری در دستیابی به هدفهای توسعه، از قبیل افزایش سطح آگاهی عمومی، شهری شدن، تولید و مصرف کالاهای صنعتی و مانند آن است و یا اینکه تولید کننده حوزه معنایی و نمادین؟بررسی تجربی انجام شده در ایران با حجم نمونه 1200 پرسشنامه در سال 1376، نشان دهنده وضعیت بینابینی تلویزیون در دو عرصه ابزاری-توسعه‌ای و نمادسازی است.زیرا تلویزیون با مخاطبان بسیار و منبع اصلی کسب خبر در جهت نمادسازی و توسعه شبکه علایم است.بررسی تجربی نشان می‌دهد که برنامه‌های تلویزیونی در ایران بیشترین سهم را در گذران اوقات فراغت افراد دارند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.