چکیده:
فعالیت پژوهشی یکی از وظایف اصلی اعضای هیأت علمی دانشگاههاست.در این تحقیق صد
این است که به این سؤال پاسخ داده شود که، چه عواملی بر فعالیتهای پژوهشی اعضای
هیأت علمی دانشگاه(مازندران)تأثیر میگذارند.برای پاسخ به این سؤال، نظریهها و
رویکردهای عمده و در جامعهشناسی علم مورد استفاده قرار گرفتهاند.از نظر
روششناسی، تحقیق حاضر به صورت پیمایشی انجام پذیرفته و واحد تحللی آن، فرد(عضو
هیأت علمی)بوده است.جامعه آماری تحقیق را تمامی اعضای هیأت علمی چهار دانشکده(فنی و
مهندسی، کشاورزی، علوم پایه و علوم انسانی-اجتماعی) دانشگاه مازندارن در سال 1376
تشکیل میدهند.اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه، از کلیه اعضای جامعه
آماری جمعآوری شده است.نتایج تحقیق در دو بخش نسبتا مستقل ارائه شده است:بخش اول
مربوط به ویژگیهای فردی-اجتماعی و پژوهشی پاسخگویان و بخش دوم شامل نتایج تحلیل
رگرسیون چند متغیری است که سهم عوامل عینی، عوامل ذهنی و عوامل ترکیبی را بر
متغیر وابسته نشان میدهد.قسمت پایانی مقاله، به نتیجهگیری و پیشنهادهای کاربردی
اختصاص یافته است.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق که عنوان آنبررسی عوامل مؤثر بر فعالیت علمی-پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه مازندراناست، به دنبال آن دسته از نظریهها و رویکردهایی هستیم که مرتبط با موضوع باشند و بتوانند ما را در تبیین مسأله کمک نمایند(مدلهای مختلفی برای توسعه فعالیتهای علمی و پژوهشی وجود دارد) * .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مدل تحقیق با توجه به آنچه مطرح شد میتوان گفت، زمینهها و عواملی که تأثیرگذار بر فعالیت علمی-پژوهشی است مربوط میشوند به فرد، دانشگاه و جامعه.
لذا در این تحقیق، براساس نظرخواهی از صاحبنظران و اندیشهمندان از ضابطههای چندگانه زیر برای اندازهگیری عملکر پژوهشی اعضای هیأت علمی استفاده شده است: جدول شماره 2.
یافتههای تحلیل رگرسیون چند متغیره مندرج در جدول نشان میدهد که ضریب همبستگی چندگانه 1 بین عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی و متغیرهای مربوط به عوامل عینی در حدود 38/0 است.
رگرسیون چند متغیرهای مستقل(عوامل ذهنی)و متغیر وابسته نتایج به دست آمده از جدول فوق نشان میدهد که ضریب همبستگی چندگانه بین (به تصویر صفحه مراجعه شود) عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی و متغیرهای مربوط به عوامل ذهنی در حدود 27 درصد است.
نتیجهگیری و پیشنهادهای کاربردی همانطور که مطرح شد، این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر فعالیت پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه مازنداران انجام شد.
بنابراین، در این تحقیق دانشگاه مازندران بایستی به عنوان یک جامعه علمی در نظر گرفته شود که دارای ویژگیهایی است و این ویژگیها فعالیت پژوهشی اعضای خود را تحت تأثیر قرار میدهد."