Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیر درسهای پیشنیاز زبان و ریاضی در موفقیتهای دانشجویان در درسهای مرتبط

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 251 تا 268)

کلیدواژه ها : درسهای پیشنیاز زبان ،درسهای پیشنیاز ریاضی ،درسهای مرتبط با درش پیشنیاز ریاضی ،نوع دیپلم ،معدل دانشگاه

کلید واژه های ماشینی : درسهای پیشنیاز زبان و ریاضی، بررسی تأثیر درسهای پیشنیاز زبان، گذراندن درسهای پیشنیاز زبان، درسهای مرتبط با درسهای پیشنیاز، دانشجویان، درسهای پیشنیاز ریاضی، زبان، تأثیر گذارندن درسهای پیشنیاز زبان، گذراندن درسهای پیشنیاز ریاضی، موفقیت دانشجویان در درسهای مرتبط، درسهای پیشنیاز ریاضی و زبان، موفقیت، میانگین نمره درسهای پیشنیاز ریاضی، درسهای مرتبط، معدل، درسهای پیشنیاز زبان بر موفقیت، پیشنیاز زبان بر موفقیت دانشجویان، آمار، تأثیر گذراندن درس پیشنیاز زبان، گذراندن درسهای پیشنیاز زبان تأثیر، ریاضی در موفقیت دانشجویان، معدل دیپلم، اقتصاد، میانگین نمره‌های درس زبان عمومی، گذراندن و نگذراندن درس پیشنیاز، موفقیت دانشجویان در درس زبان، نگذراندن درس پیشنیاز ریاضی، نمره‌های، درس زبان تخصصی تأثیر، تأثیر

در این مقاله، تأثیر گذارندن درسهای پیشنیاز زبان و ریاضی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان در درسهای مرتبط(اصلی)با این درسها بررسی شده است.جامعه آماری این پژوهش سیصد نفز از دانشجویان سال آخر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هستند که درسهای مرتبط(اصلی)یا درسهای پیشنیاز زبان و ریاضی را گذرانده‌اند.فرضیه کلی تحقیق عبارت بود از«درسهای پیشنیاز زبان و ریاضی هیچ تأثیری بر موفقیت تحصیلی دانشجویان در درسهای مرتبط(اصلی)با این درسها ندارد».نتایج این پژوهش بر خلاف فرضیه تحقیق، حاکی از آن است که گذراندن درسهای پیشنیاز زبان بر موفقیت دانشجویان در درس زبان عمومی مؤثر و مثبت بوده است؛در حالی که بر درس زبان تخصصی تأثیر ندارد.همچنین نتایج به دست آمده نشان می‌دهد، درس پیشنیاز ریاضی، برای دانشجویانی که ملزم به گذراندن این درس می‌باشند، بر موفقیت آنها در اکثر درسهای مرتبط(اصلی)مثل ریاضیات پایه، آمار مقدماتی، آمار در علوم اجتماعی و اقتصاد خرد، کلان و اصول علم اقتصاد تأثیر دارد.

خلاصه ماشینی: "بنابراین می‌توان گفت دانشجویانی که معدل دیپلم بالاتری دارند در کلیه درسهای پیشنیاز زبان و ریاضی نیز(به جز ریاضیات پایه، اقتصاد خرد، کلان و اصول علم اقتصاد)نمره‌های بالاتری کسب کرده‌اند و موفقیت آنها در این درسها بیشتر است(جدول شماره‌3). زیرا بر اساس آزمون به عمل آمده، ضریب همبستگیهای محابسه شده بین معدل دانشگاه دانجویان و درسهای مرتبط با درس پیشنیاز زبان از جمله زبان عمومی(5951/0 r )، زبان تخصصی(5840/0 r ) و درسهای مرتبط با درس پیشنیاز ریاضی مثل آمار مقدماتی(5567/0 r )، ریاضیات پایه (5319/0 r )، آمار در علوم اجتماعی(5367/0 r )، امورمالی و حسابداری (5477/0 r )، اقتصاد خرد و کلان و اصول علم اقتصاد(5142/0 r )، مثبت و از r ) جدول 1946/0(05/1000 r )، بزرگتر است. برای یافتن علتهای دیگر، علاوه بر گذراندن یا نگذراندن درسهای پیشنیاز، تأثیر چهار متغیر دیگر نیز در موفقیت درسهای مرتبط با درسهای پیشنیاز مورد بررسی قرار گرفته است: 1)تأثیر معدل دیپلم بر میزان موفقیت در درسهای مرتبط با درسهای پیشنیاز؛ طبق تحقیق دانشجویانی که قبل از ورود به دانشگاه معدل دیپلم بالای داشتند، در درسهای مرتبط با درسهای پیشنیاز زبان نیز نمره‌های بالاتری از سایر دانشجویان کسب کرده‌اند، بنابراین می‌توان گفت موفقیت در گذراندن درسهای چهار سال دبیرستان باعث موفقیت بیشتر دانشجویان در درسهای مرتبط با درسهای زبان می‌گردد ولی درباره درسهای مرتبط با درسهای پیشنیاز ریاضی باید گفت که معدل دیپلم در درسهای پایه و اقتصاد خرد و کلان و اصول علم اقتصاد تأثیری ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.