Skip to main content
فهرست مقالات

گروههای مرجع در جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی با تأکید بر نظریه های مرتن و فستینگر

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 149 تا 168)

کلیدواژه ها : کارکرد ،منزلت ،تعامل ،ساخت اجتماعی ،گروه مرجع ،مقایسه اجتماعی

کلید واژه های ماشینی : گروه مرجع ،اجتماعی ،مرتن ،نظریه ،ارزیابی ،نظریه‌های مرتن و فستینگر ،جامعه ،فستینگر ،فرد ،مقایسه ،روانشناسی اجتماعی ،هنجاری ،عضویت ،نظریه‌ی گروه مرجع مرتن ،نگرشها ،مقایسه‌ی نظریه گروه مرجع مرتن ،تفاوت نظریه‌ی گروه مرجع مرتن ،جامعه‌شناسی ،کارکرد ،رویکرد ،گروه مرجع در روانشناسی اجتماعی ،رفتار ،فرایند ،قضیه ،استعدادها ،تئوری گروه مرجع ،نظریه گروه مرجع ،منزلت ،انتخاب گروه مرجع ،مبنای

در فرایند شکل‌گیری نگرش، تصمیم‌گیری و کنش افراد در جامعه، عواملی چند نقش دارند.از جمله مهمترین آنها افراد یا گروههای مرجع‌اند که مبنا و معیار داوری و ارزیابی کار کنش گران اجتماعی قرار می‌گیرند.گروههای مرجع دو کارکرد عمده‌ی هنجاری و مقایسه‌ای دارند.سؤال اصلی در این مقاله آن است که گرایش و نیاز افراد تا چه حد بنیانی اجتماعی دارد و در جامعه ساخته می‌شود و تا چه حد مستقل از عوامل اجتماعی و فرهنگی شکل می‌گیرد.در پاسخ به این سؤال مهم، رویکردهای روان شناختی و روان‌شناسی اجتماعی به ویژگی‌ها و ابعاد فردی توجه می‌کنند و رویکرد جامعه شناختی به عامل ساختارها و نظام ارزشی حاکم در جامعه می‌پردازد.این مقاله به شرح و تفصیل و مقایسه این رویکردها به ویژه دیدگاههای مرتن و فستینگر خواهد پرداخت.

خلاصه ماشینی:

"در تحلیل و بررسی این موضوع، سؤالی که مطرح می‌شود این است که، این گرایش و نیاز تا چه حد از نیازها و انگیزشهای فردی ناشی می‌شود و چه میزان از ساختارهای فرهنگی و اجتماعی تأثیر می‌پذیرد؟به عبارت دیگر در تعیین گروههای مرجع-که نقطه اتکا و مبنای مقایسه، ارزیابی و تصمیم‌گیری افراد قرار می‌گیرند-عوامل و عناصر اجتماعی یا گروهی و فردی چه میزان تأثیر گذار هستند؟ در رویکرد روانشناختی و روانشناسی اجتماعی به ویژگیها و ابعاد فردی مسأله در گروه توجه می‌شود، اما در رویکرد جامعه شناختی، ارزشهای اجتماعی و ساختارهای حاکم در جامعه نقش آفرین تلقی می‌شوند و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. فستینگر پس از شرح نظریه خود و ارائه قضایای نه گانه، تأکید می‌کند که تمایل افراد به مقایسه و ارزیابی استعدادها و افکار خود در گروه، نه تنها بر رفتار گروهی آنان تأثیر می‌گذارد بلکه در شکل‌گیری گروه و تغییر اعضای آن هم مؤثر خواهد بود. این نظریه اگر چه به تأثیر گروه بر فرد می‌پردازد و شرایطی را بررسی می‌کند که دیگران مبنای ارزیابی و تصمیم‌گیری فرد قرار می‌گیرند، اما صرفا به روابط و تعاملات فرد با گروههایی می‌پردازد که عضو آنهاست و تأثیرات سایر گروههایی را که در عمل می‌توانند مرجع افراد قرار گیرند و حتی موجب تحرک اجتماعی آنان شوند، نادیده می‌گیرد. اما مهم‌ترین تفاوت نظریه‌ی گروه مرجع مرتن با نظریه‌ی مقایسه‌ی اجتماعی و سایر نظریه‌هایی که پیش از او در زمینه‌ی روابط و تعاملات فرد و گروه ارائه شده‌اند، توجه و تأکید این نظریه بر نقش گروههای غیر عضویت یا گروههای بیگانه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.