Skip to main content
فهرست مقالات

نقش عوامل اقتصادی- اجتماعی در موفقیت تحصیلی و عملکرد شغلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران

نویسنده: ؛

پاييز 1383 - شماره 23 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (16 صفحه - از 27 تا 42)

کلیدواژه ها : موفقیت تحصیلی ،دانشجویان کشاورزی ،عملکرد شغلی ،تبار اجتماعی ،منشأ روستائی ،معدل دیپلم ،معدل لیسانس ،وضعیت اقتصادی اجتماعی

کلید واژه های ماشینی : موفقیت تحصیلی ،عملکرد شغلی دانشجویان کشاورزی ،دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران ،عملکرد شغلی ،تحصیلی ،معدل دیپلم ،عملکرد شغلی دانشجویان ،کشاورزی دانشگاه تهران ،شغل کشاورزی پدران ،شغلی ،پیشرفت تحصیلی ،شغل کشاورزی ،موفقیت تحصیلی دانشجویان ،موفقیت تحصیلی دانشجویان کشاورزی ،دانشجویان کشاورزی ،دانشگاه تهران ،رشته تحصیلی ،عملکردهای تحصیلی ،دیپلم ،تحصیلات و شغل والدین ،دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران ،شغل والدین ،شغل پدر ،درصد مربوط به دانشجویان ،تبار اجتماعی ،تحصیلات مادر ،میزان تأثیر تحصیلات ،نتایج حاصل از رگرسیون ،تحصیلات والدین ،موفقیت شغلی

هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان تأثیر تحصیلات و شغل والدین، منشاء روستائی داشتن و شغل کشاورزی پدران بعنوان تبار اجتماعی بر موفقیت تحصیلی و عملکرد شغلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران است.شاخصهای موفقیت تحصیلی دانشجویان عبارتند از:معدل دیپلم، معدل لیسانس، قبولی در کارشناسی ارشد و عملکرد تحصیلی(میانگین نمرات کل، تعداد واحدهای مردودی و ترمهای مشروطی)در نظر گرفته شده و عملکرد شغلی بر اساس نظر سنجی از کارفرمایان صورت گرفته است.داده‌های مورد نیاز از طریق ارسال پرسشنامه برای کلیه فارغ التحصیلان گردآوری گردیده است. بدین ترتیب 655 پرسشنامه از فارغ التحصیلان و 513 پرسشنامه از کارفرمایان جمع آوری شد.نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که بین تحصیلات مادر با t محاسبه شده 258/2 با موفقیت تحصیلی (معدل دیپلم)و تحصیلات پدر با t محاسبه شده 359/2 با موفقیت تحصیلی(معدل لیسانس)رابطه معنی داری وجود دارد.رابطه خاستگاه سکونتی(منشاء روستائی داشتن)و شغل کشاورزی پدران با موفقیت تحصیلی و عملکرد شغلی تأیید نشد.ضمنا هیچیک از سازه‌های تبار اجتماعی با عملکرد شغلی رابطه معنی‌داری نشان نداد.بنابراین فرض اینکه چنانکه دانشجویان کشاورزی از بین افرادی که سابقه زندگی و یا آشنایی با روستا و کار کشاورزی داشته باشند در تحصیل و حرفه کشاورزی موفق‌ترند درست نیست.این تحقیق نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین محل تولد دانشجویان(روستا، شهر، مرکز استان و تهران) از نظر عملکرد شغلی و موفقیت تحصیلی وجود ندارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.