Skip to main content
فهرست مقالات

نقش عوامل اقتصادی- اجتماعی در موفقیت تحصیلی و عملکرد شغلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (16 صفحه - از 27 تا 42)

کلیدواژه ها :

موفقیت تحصیلی ،دانشجویان کشاورزی ،عملکرد شغلی ،تبار اجتماعی ،منشأ روستائی ،معدل دیپلم ،معدل لیسانس ،وضعیت اقتصادی اجتماعی

کلید واژه های ماشینی : عملکرد شغلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه، کشاورزی، شغل، دانشجویان، موفقیت تحصیلی و عملکرد شغلی، دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران، عملکرد شغلی، موفقیت تحصیلی، معدل دیپلم، شغل کشاورزی پدران، اجتماعی، روستائی، والدین، تأثیر تحصیلات و شغل والدین، معدل لیسانس، شاخصهای موفقیت تحصیلی دانشجویان، موفقیت تحصیلی دانشجویان کشاورزی، شغل کشاورزی پدران با موفقیت، کشاورزی پدران با موفقیت تحصیلی، موفقیت تحصیلی دانشجویان، پرسشنامه، شغل کشاورزی پدران بعنوان تبار، کشاورزی پدران بعنوان تبار اجتماعی، درصد شغل دانشجویان کشاورزی دانشگاه، میزان تأثیر تحصیلات و شغل، عملکرد شغلی و موفقیت تحصیلی، عملکرد شغلی رابطه معنی‌داری، خانواده، شغل والدین، پیشرفت تحصیلی

هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان تأثیر تحصیلات و شغل والدین، منشاء روستائی داشتن و شغل کشاورزی پدران بعنوان تبار اجتماعی بر موفقیت تحصیلی و عملکرد شغلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران است.شاخصهای موفقیت تحصیلی دانشجویان عبارتند از:معدل دیپلم، معدل لیسانس، قبولی در کارشناسی ارشد و عملکرد تحصیلی(میانگین نمرات کل، تعداد واحدهای مردودی و ترمهای مشروطی)در نظر گرفته شده و عملکرد شغلی بر اساس نظر سنجی از کارفرمایان صورت گرفته است.داده‌های مورد نیاز از طریق ارسال پرسشنامه برای کلیه فارغ التحصیلان گردآوری گردیده است. بدین ترتیب 655 پرسشنامه از فارغ التحصیلان و 513 پرسشنامه از کارفرمایان جمع آوری شد.نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که بین تحصیلات مادر با t محاسبه شده 258/2 با موفقیت تحصیلی (معدل دیپلم)و تحصیلات پدر با t محاسبه شده 359/2 با موفقیت تحصیلی(معدل لیسانس)رابطه معنی داری وجود دارد.رابطه خاستگاه سکونتی(منشاء روستائی داشتن)و شغل کشاورزی پدران با موفقیت تحصیلی و عملکرد شغلی تأیید نشد.ضمنا هیچیک از سازه‌های تبار اجتماعی با عملکرد شغلی رابطه معنی‌داری نشان نداد.بنابراین فرض اینکه چنانکه دانشجویان کشاورزی از بین افرادی که سابقه زندگی و یا آشنایی با روستا و کار کشاورزی داشته باشند در تحصیل و حرفه کشاورزی موفق‌ترند درست نیست.این تحقیق نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین محل تولد دانشجویان(روستا، شهر، مرکز استان و تهران) از نظر عملکرد شغلی و موفقیت تحصیلی وجود ندارد.

خلاصه ماشینی: "چکیدههدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان تأثیر تحصیلات و شغل والدین، منشاء روستائی داشتن و شغل کشاورزی پدران بعنوان تبار اجتماعی بر موفقیت تحصیلی و عملکرد شغلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران است. یکی دیگر از شاخصهائی که برای موفقیت تحصیلی دانشجویان در این تحقیق مد نظر قرار گرفت مجموع امتیازات حاصل از معدل لیسانس، تعداد واحدهای مردودی و ترمهای مشروطی است که تحت عنوان پیشرفت تحصیلی قبلی مطرح شده است. (به تصویر صفحه مراجعه شود)حدول شماره(1)نتایج حاصل از رگرسیون میزان تأثیر تبار اجتماعی (تحصیلات والدین، شغل والدین، کشاورز بودن، شغل پدر، منشاء شهری و روستایی داشتن)در موفقیت تحصیلی و عملکرد شغل‌بحث و نتیجه گیرینتایج حاصل از رگرسیون چند گانه نشان داد که از بین سازه‌های تبار اجتماعی(تحصیلات والدین، شغل والدین، خاستگاه سکونتی یا منشاء روستائی داشتن و شغل کشاورزی پدران) تحصیلات مادر با t محاسبه شده 258/2 توان ورود به معادله رگرسیون را یافته است که با 95 درصد اطمینان در معدل دیپلم دانشجویان کشاورزی مؤثر است. تحصیلات پدر با t محاسبه شده 359/2 توان ورود به معادله رگرسیون را یافته است که با 95 درصد اطمینان در معدل لیسانس دانشجویان کشاورزی که یکی دیگر از شاخصهای موفقیت تحصیلی در پژوهش حاضر است مؤثر بوده است. در تحقیق حاضر سایر متغیرها از جمله خاستگاه سکونتی(منشأء روستایی داشتن)و شغل والدین در موفقیت تحصیلی دانشجویان کشاورزی و همچنین تمامی سازه‌های مربوط به تبار اجتماعی در عملکرد شغلی آنها تأثیر نداشته و هیچ یک از متغیرها توان ورود به معادله رگرسیون را نیافته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.