Skip to main content
فهرست مقالات

رویکردهای نظری خرید: از جامعه شناسی تا مطالعات فرهنگی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (28 صفحه - از 167 تا 194)

کلیدواژه ها :

خرید ،مراکز خرید ،لذت خرید ،گونه شناسی خرید ،فروشگاه‌های بزرگ

کلید واژه های ماشینی : بنیامین، رویکرد، خریداران، مصرف، زن، پاساژها، مراکز خرید، جامعه، استون، مطالعات

در مقاله حاضر موضوع خرید از سه رویکرد بررسی می‌شود.رویکرد اول مطالعات جامعه شناختی است که در آن خرید، صرفا بخشی از موضوع مطالعه جامعه شناسی است.در این رویکرد بیشتر به گونه شناسی خریداران تأکید می‌شود.در رویکرد دوم، خرید با مقوله عام‌تری به نام مصرف به هم می‌آمیزد.در این رویکرد به طور ویژه از والتر بنیامین یاد می‌کنیم.در نگاه او مراکز خرید، فضاهایی برای سلطه بیشتر سرمایه داری‌اند.در رویکرد سوم یعنی رویکرد مطالعات فرهنگی به موضوع خرید پرداخته می‌شود.خرید تا اندازه‌ای از موضوع مصرف استقلال می‌یابد و نگاه به خرید، مثبت، خلاق وسازنده می‌شود.نتیجه آنکه، خرید در مطالعات فرهنگی نشان دهنده حرکت بنیادی در اصول ساختاری جامعه از تولید به مصرف است.خرید قلمرویی از کنش اجتماعی، تعامل و تجربه است که تا اندازه زیادی رفتارهای روزمره زندگی مردم شهری را ساخت می‌دهد.

خلاصه ماشینی:

"اگر چه در سال‌های اخیر مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی بیشتر به مقوله خرید توجه کرده است اما در این رویکرد نیز دیدگاه یکدست و یکپارچه ای وجود ندارد. اما با این توصیف، علاقه جامعه شناسانه استون به گونه‌ای مطالعات بعد از او را تحت تأثیر قرار داده است و در سال‌های اخیر جامعه شناسان به موضوع خرید، بیشتر توجه کرده‌اند. رویکرد بنیامین از این نظر اهمیت دارد که بخش عمده‌ای از نوشته‌ها در باب خرید مستقیم یا غیر مستقیم از پروژه پاساژهای او تأثیر پذیرفته‌اند(برای نمونه چینی 2 1996، هوپکینز 3 1990، شیلدز 4 1992). این جهان‌های رویایی و خیالی مصرفی، یعنی پاساژها و مراکز خرید، از نظر بنیامین به فعلیت درآمدن خیال بافی‌هائی است که مارکس در کتاب سرمایه و در بخش مربوط به بت وارگی کالاها از آنها سخن گفته است. هدف وی از این مطالعه تحلیل خود خرید نبود بلکه نشان دادن نمونه‌ای کلیدی از چیزی بود که او آن را به عنوان جوهر سرمایه داری در تکامل تاریخی‌اش در نظر می‌گرفت. بنابراین از نظر ما عرصه‌های خرید صرفا مکانی برای اعمال قدرت بورژوازی یا فضایی برای نشئه‌مند شدن کالایی افراد یا به تعبیر بنیامین «بتخانه کالایی»نیست بلکه عرصه‌ای فعال در زندگی روزمره است که در ایجاد تغییر، دگرگونی و باز آفرینی اشکال متکثر فرهنگی پیش قدم است. از این رو می‌توان نشان داد که چگونه فضای خرید که در مطالعات کلاسیک عمدتا فضایی افسون‌زا، نشئه‌ساز و غیر تاملی فرض شده است می‌تواند فرصت‌هایی را برای تامل در نفس و باز اندیشی در اختیار افراد قرار دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.