Skip to main content
فهرست مقالات

رویکردهای نظری خرید: از جامعه شناسی تا مطالعات فرهنگی

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1384 - شماره 25 علمی-پژوهشی (28 صفحه - از 167 تا 194)

کلیدواژه ها : خرید ،مراکز خرید ،لذت خرید ،گونه شناسی خرید ،فروشگاه‌های بزرگ

کلید واژه های ماشینی : بنیامین ،خریداران ،مراکز خرید ،پاساژها ،مطالعات فرهنگی ،استون ،فروشگاه‌های بزرگ ،موضوع خرید ،شهری ،بنیامین از پروژه پاساژهای ،خرید در مطالعات ،زندگی شهری ،بنیامین یاد می‌کنیم ،والتر بنیامین ،سبک زندگی ،عرصه‌های خرید ،خریداران تأکید می‌شود ،زن و مرد ،پروژه پاساژها ،فضای خرید ،پاساژهای پاریسی ،کارهای بنیامین ،خریدار اقتصادی ،گونه‌شناسی استون ،تجربه‌های خرید ،مرکز خرید ،کنش خرید ،مناسبات اجتماعی ،ساختاری جامعه ،علوم اجتماعی

در مقاله حاضر موضوع خرید از سه رویکرد بررسی می‌شود.رویکرد اول مطالعات جامعه شناختی است که در آن خرید، صرفا بخشی از موضوع مطالعه جامعه شناسی است.در این رویکرد بیشتر به گونه شناسی خریداران تأکید می‌شود.در رویکرد دوم، خرید با مقوله عام‌تری به نام مصرف به هم می‌آمیزد.در این رویکرد به طور ویژه از والتر بنیامین یاد می‌کنیم.در نگاه او مراکز خرید، فضاهایی برای سلطه بیشتر سرمایه داری‌اند.در رویکرد سوم یعنی رویکرد مطالعات فرهنگی به موضوع خرید پرداخته می‌شود.خرید تا اندازه‌ای از موضوع مصرف استقلال می‌یابد و نگاه به خرید، مثبت، خلاق وسازنده می‌شود.نتیجه آنکه، خرید در مطالعات فرهنگی نشان دهنده حرکت بنیادی در اصول ساختاری جامعه از تولید به مصرف است.خرید قلمرویی از کنش اجتماعی، تعامل و تجربه است که تا اندازه زیادی رفتارهای روزمره زندگی مردم شهری را ساخت می‌دهد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.