Skip to main content
فهرست مقالات

دنباله بررسی مفهوم تاریخی ادبی و قرآنی واژه جاهلیت

نویسنده:

(8 صفحه - از 42 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : جاهلیت ،قرآن ،الجاهلیة ،اسلام ،جهل ،پیامبر ،تعصب ،خدا ،قرآنی واژه جاهلیت ،فتنه ،مشرکان ،اعراب جاهلی ،علم ،توبه ،پیامبر اسلام ،کتاب ،عصر جاهلی ،علی علیه‌السلام ،عربی ،حمیت و تعصب جاهلیت ،خداوند ،مشرکان و اعراب جاهلی ،مردم ،مردم جاهلیت آگاهی ،اعتز الجاهلیة و احقاد الجاهلیة ،اعراب جاهلی و مشرکان ،گمان ،قوانین ،حمیت و تعصبهای ،جاهلیت اولی

خلاصه ماشینی:

"به کارگیری اینگونه جملات با توجه به فصاحت قرآن وعنایت ویژه‌اش بر آن، نمایانگر این واقعیت است که جامعهء مشترک اعراب جاهلی،فاقد دانائی و علم و سواد بود، و دیگر آنکه قرآن نمی‌خواهد همهء مردم عصر یا مخالفان خود را یکجا بکوبد و با یک‌ چوب(جاهلیت)براند!!و بگوید همهء شما از عرب،مشرک،یهود و نصاری جاهلید! دیگران نیز جاهلیت را عصر پیش از ظهور اسلام دانسته‌اند و گفته‌اند که آن در حدود 051 تا دویست سال پیش از بعثت پیامبر صلی الله علیه و اله بوده است‌3. و نیز معلوم شد که هر چند ممکن است جاهلیت شامل تمام جهان آن روز شود ولی‌ حداقل شامل محدودهء حجاز(و مکه و مدینه)و محیط نشو و نمای پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله که‌ محیط جهل و نادانی توأم با سفاهت و عقائد خرافی و غیر عقلانی بوده است. جاهلیت در نهج البلاغة علی علیه السلام به عنوان شخصیتی آگاه و صاحب نظر دربارهء جاهلیت چون کمی از آن‌ زمان را دیده است،درباره‌اش سخن گفته است می‌بینیم که عموما جاهلیت را ابتداء و اصالة به معنای نادانی و جهل در برابر علم بکار برده است و معانی مربوط به سفاهت و تعصب و تکبر و... علی علیه السلام مردم را از فتنهء بنی امیه با تعبیر جاهلیت و فتنه‌کورانه،هشدار می‌دهد و مردم را از نخوت و فخر جاهلیت بر حذر می‌دارد و می‌گوید: «الله الله فی کبر الحمیة و فخر الجاهلیة بانه ملاقح الشنان و منافخ الشیطان»3 خدا را خدا را در نظر آرید از تکبر بیجا و از روی حمیت و نازیدن به روش جاهلیت که آن زادگاه کینه است و دمدمه و محل دمیدن و باد کردن شیطان."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.