Skip to main content
فهرست مقالات

اسماء و صفات (2)/ حس گرائی مفرط در باب معارف عقلی

نویسنده:

(11 صفحه - از 6 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : معارف، صفات، خدا، طبیعت، منطق، برهان، حس، تفکر، قرآن، باب معارف عقلی

خلاصه ماشینی:

"در میان این طرق قرآن بر پیمودن دو راه نخست(برهان عقلی و مطالعه طبیعت)تکیهمی‌کند هرگاه آیات مربوط به معارف که در آنها به تفکر و تذکر و تعقل دعوت شده و حتی آیاتیکه در آنها به خود پیامبر آموزش داده شده که چگونه با مخالف سخن بگوید،در یک جا گرد آید،خواهیم دید فزون از سیصد آیه در این مورد نازل شده است،ما در اینجا نمونه‌هائی از دعوتهای همراه با برهان را از قرآن نقل می‌کنیم تا روشن شود که معارف الهی در حد امکان برای بشرقابل درک است. یکی از دست‌پروردگان موسی بن عمران با اینکه قبطی بود اما دل او با نور ایمان روشنگردیده بود وقتی سران دربار فرعون جلسه‌ای تشکیل دادند تا درباره موسی تصمیم بگیرند،و سرانجام نظرشان این شده که به حیات او خاتمه دهند او رأی مخالف داد،درحالی‌که فکرمی‌کردند از خود آنان است و رأی خود را به صورت مستقل و مستند مطرح نمود و گفت:{/اتقتلون رجلا ان یقول ربی الله و قد جاءکم من ربکم/}(غافر،28)آیا مردی را که می‌گویدخدا پروردگار من است و با دلائل روشن از سوی او برای شما اعزام شده است می‌کشید؟ این نه تنها معارف است که قرآن در مورد آنها به برهان و دلیل تکیه می‌کند،بلکه گاهیدر علل تشریع و فلسفه احکام بر داوری‌های خرد اعتماد نموده و استشهاد می‌کند،درباره نمازچنین می‌گوید: {/ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر/}(عنکبوت،45)نماز شما را از بدیهاو زشتی‌ها باز می‌دارد و مایه یاد خدا است و آن بالاترین چیز است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.