Skip to main content
فهرست مقالات

اسماء و صفات خدا در قرآن (3)/ محدود بودن اسماء خداوند

نویسنده:

(8 صفحه - از 6 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : خدا ،اسماء و صفات خدا ،اسماء خدا ،دلیل نظریه توفیقی بودن اسماء ،صفات خدا در قرآن ،توفیقی بودن اسماء ،تسمیه ،توفیقی بودن اسماء الهی ،اطلاق ،نافیان توفیقی بودن اسما ،پیامبر ،الحاد ،کتاب و سنت ،روایت ،توصیف ،غزالی ،قرآن ( ،میان اسماء و صفات خدا ،لفظ ،محدود بودن اسما ،میان اسماء و صفات ،رازی میان اسماء و صفات ،نظریه ،استدلال ،سند ،اسما خداوند ،نامه‌ای خدا الحاد ،اسماء خدا توفیقی ،خودداری ،مقصود

خلاصه ماشینی:

"پاسخ این استدلال روشن است زیرا ما نمی‌توانیم هیچ فردی به غیر نام واقعی او بخوانیم،زیرا یک چنین نامگذاری تصرف در شؤون او است خواه آن فرد پیامبر باشد، یا فردی عادی،خدا پیامبر را در قرآن به نامهای:محمد-ص-و یا احمد نظائر آنها خوانده است،ما نمی‌توانیم برای او اسمی از جانب خود جعل کنیم،ولی هرگاه خدا به‌ پیامبر یک رشته افعالی را نسبت بدهد در این صورت چه مانعی دارد ما از آن افعال‌ اسمائی برای او بسازیم و او را با آنها بخوانیم،مثلا خدا دربارهء پیامبر می‌فرماید: یأمرهم بالمعروف ینهاهم عن المنکر و یحل لهم الطیبات و یحرم علیهم‌ الخبائث و یضع عنهم امرهم و الأغلال التی کانت علیهم (الاعراف،751)پیامبری که آنها را به کارهای نیک فرمان داده و از کارهای زشت باز می‌دارد،پاکیزه‌ها را برای آنان حلال‌ و ناپاکی‌ها را ممنوع می‌شمرد،بارهای سنگین و غل و زنجیر را از آنان برمی‌دارد. زهی دور از انصاف است این اسامی را در کتاب و سنت وارد شده به خاطر عدم ورود آنها در یک روایت معینی ترک کرده و آن را نوعی الحاد در اسماء بدانیم‌ درحالی‌که عدم ورود در روایت معروف دلیل بر تحریم نیست،از این جهت از زمانهای‌ دیرینه در کلمات علما و دانشمندان بر خدا یک رشته اسماء و صفاتی اطلاق شده که‌ در آن حدیث نیامده است مانند مرید،متکلم،شی،موجود ذات،ازلی،صانع و واجب‌1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.