Skip to main content
فهرست مقالات

عیسی پیام آور اسلام/ بخش نهم: مسیح در قرآن (49)/ ضرب المثل قرآن و واکنش شوم مشرکان

نویسنده:

(8 صفحه - از 14 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : عیسی ،ابن زبعری ،ضرب ابن مریم ،مشرکان ،قرآن ،عزیر ،خدا ،پیامبر ،جهنم ،پرستش ،آیه ولما ضرب ابن مریم ،پیامبر اکرم ،سوره مریم ،جمله ضرب ابن مریم ،روایت ،ضرب‌المثل قرآن و واکنش ،سوره‌های مکی داستان عزیر ،داستان ابن زبعری ،معبودی ،مسیح در قرآن ،خداوند ،قوم ،مکی ،عیسی پیام‌آور اسلام ،داستان ،آیات سوره زخرف و سوره ،ملائکه ،شیاطین ،تفسیر ،قرآن (

خلاصه ماشینی:

"1-از طریق شیعه اولی روایتی است که ابو الجارود از امام باقر-ع-نقل کرده و مضمون آن این است‌ که هنگامی که آیه انکم و ما تبعدون من دون الله حصب جهنم 1(الانبیا،89)نازل شد، مشرکین خوشحال شدند و شادیها کردند. بنابراین،چگونه ممکن است که آیات سوره زخرف و سوره انبیاء در رابطه با اشکالی که مشرکین دربارهء عزیر مطرح کرده‌اند،نازل شده باشد؟ ب-در این روایت،از قول ابن زبعری آمده است که یهود،عزیر را پرستش‌ می‌کنند،درحالی‌که معلوم نیست یهود پرستش عزیر کرده باشند. نتیجه بحث: اکنون معلوم شد که اگر داستان ابن زبعری بنابر آنچه از طریق اهل تسنن نقل شده‌ است،صحیح باشد،آیه مورد بحث ما ناظر به این است که آورنده ضرب المثل دربارهء عیسی،ابن زبعری بوده که به زعم خویش پیامبر اکرم-ص-را در میدان جدال،محکوم‌ کرده و اسباب خوشحالی مشرکین را فراهم کرده و آنها را بر سر شور و نشاط آورده است. منتهی به نظر علامه طباطبائی مقصود از مثل مشرکان،جمله نخستین همین آیه است که آنها گفتند: آلهتنا خیر ام هو لکن به نظر کسانی که ضرب المثل را از مشرکان دانسته‌اند،مقصود از ما ضربوه لک الا جدلا همان جمله و لما ضرب ابن مریم مثلا می‌باشد. 2 خلاصه اینکه اگر مکی بودن سوره‌های مریم و زخرف و تعبیر به انعام،مؤید این‌ است که مثل از قرآن است،ولی جمله ما ضربوه لک با جمله لما ضرب ابن مریم که در دو آیه متوالی آمده،شاهد و مؤید این است که مثل از خود مشرکان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.