Skip to main content
فهرست مقالات

اسماء و صفات خدا در قرآن/ حرف الف/ احد، الاول و الآخر، الاعلی، الاعلم

نویسنده:

(9 صفحه - از 6 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : احد، خدا، توحید، اسم، اسماء و صفات خدا، صفات خدا در قرآن، لفظ، صفات خدا در قرآن حرف، معنی، توحید ذاتی به‌معنی نفی

خلاصه ماشینی:

"تکرار احد در سورهء توحید در سورهء توحید لفظ احد دو بار آمده است،یکی در آیهء نخست،و دیگری در آیهء آخر،آیا هردو ناظر به یک معنا است؟یا هریک معنی خاصی دارد؟ در سایهء دقت در مجموع سوره می‌توان گفت:هریک از آن دو،مفید معنی‌ خاصی است،اولی ناظر به توحید ذاتی به معنای بسیط بودن و جزء نداشتن است، درحالی که دومی ناظر به توحید ذاتی به معنی نفی مثل و نظیر است،و قرینهء این تفسیر لفظ کفوا در آیهء چهارم است،زیرا تقدیر آیه چنین است: و لم یکن احد کفوا له یعنی کسی‌ کفو و همتای او نیست،از آنجا که معنی آیه اخیر روشن است و اینکه می‌خواهد نفی‌ تعدد کند،قهرا معنی آیهء اول(به خاطر پرهیز از تکرار)همان نفی ترکیب خواهد بود. در این جا باید توجه نمود که اعلم صیغهء افعل التفصیل است و مقتضای آن از نظر لغوی این است که مبدأ(علم)در هردو طرف باشد ولی یک‌طرف نسبت به طرف دیگر برتری داشته باشد،و در آیه یاد شده بنابراین باید در تفسیر آیه چنین گفت:هم منکران‌ نبوت دارای علمند و هم خدا،ولی علم خدا فزون‌تر بر علم آنهاست،البته این ظاهر آیه‌ است،ولی اگر مجموع آیه را مطالعه کنیم روشن می‌شود که در این مورد تفاضل راه‌ ندارد،بلکه هدف اثبات علم برای خدا و نفی علم از مشرکان است،زیرا مشرکان علم‌ خود را بر حقانیت پیامبر وابسته به این می‌دانستند که به آنان نیز وحی شود و از طریق‌ وحی بدانند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله راست می‌گوید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.