Skip to main content
فهرست مقالات

مطمئن ترین راه معرفت

(8 صفحه - از 50 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : صراط مستقیم، معرفت، خدا، دین، مطمئن‌ترین راه معرفت، سبیل، قرآن، اسلام، گمراهی، سلوک، شرع، خداوند، قرآن مجید، صراط مستقیم هدایت، امام، هدایت، سبیل غیر از صراط مستقیم، صراط مستقیم راه، حق، راه راست صراط مستقیم، هدایت خداوند در صراط مستقیم، انعمت علیهم، ایمان، صراط مستقیم دین، انعم الله علیهم، روش، صراط مستقیم نزدیکترین، دین و آئین الهی، مردم، راه راست

خلاصه ماشینی: "از بررسی این آیات استفاده می‌شود که مقصود از صراط مستقیم دین و آئین الهی است‌ و انحراف از جاده دین،گمراهی و ضلالت است جالب این است قرآن از راه حق تعبیر به صراط (1)سورهء آل عمران،101. صراط و سبیل در قرآن مجید مکرر از صراط و سبیل نام برده شده با این تفاوت که هرکجا اسمی از صراط به میان آمده به صورت واحد بوده و اغلب هم به صفت مستقیم و گاهی به سوی‌2و عزیز و حمید3توصیف شده است یعنی همه جا صحبت از یک صراط مستقیم است در حالی‌ که سبیلهای متعددی نسبت به خداوند داده شده است مانند آیهء و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم‌ سبلنا 4کسانی که در راه مجاهده می‌کنند،آنان را به راههای واقعی خود هدایت می‌کنیم. و همچنین صراط را به غیر خود نسبت نداده مگر در آیهء صراط الذین انعمت علیهم در صورتی‌ که سبیل را به افراد مختلف نسبت داده است مانند قل هذه سبیلی ادعوا الی الله علی بصیرة 5 بگو این راه من است که با بصیرت مردم را به سوی خدا می‌خوانم. از این آیات استفاده می‌شود که منظور از سبیل غیر از صراط مستقیم است،نظر به‌ سبیلهای مختلف و این اختلاف ناشی از اختلاف حال بندگان است که از آنها به سوی خدا سیر می‌کنند ولی صراط مستقیم یکی بیش نیست چنانکه در آیه شریفه به آن اشاره شده است قد جائکم من الله نور و کتاب مبین یهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام و یخرجهم من‌ الظلمات الی النور باذنه و یهدیهم الی صراط مستقیم 8."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.