Skip to main content
فهرست مقالات

عیسی پیام آور اسلام/ بخش نهم: مسیح در قرآن (46)/ صفت ذات با صفت فعل

نویسنده:

(7 صفحه - از 41 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : صفت، صفت ذات، صفت ذات با صفت فعل، صفت فعل، کلام، صدق، خدا، حق، خداوند، اشاعره

خلاصه ماشینی: "حال،سخن در این باره است که آیا صدق و حق،برای باری تعالی صفت ذات است و همچون سایر صفات ذات،از مقام ذات انتزاع می‌شود،یا صفت فعل است و چاره و راهی جز انتزاع آن،از مقام فعل نیست؟ در مورد اینکه صدق صفت ذات است یا نه،بستگی به این دارد که کلام را صفت ذات خداوند بدانیم یا صفت فعل. چرا که آنها کلام را نفسانی می‌دانند و درباره آن می‌گویند:امر و نهی و خبر و سایر اسالیب کلام نیست‌2 چیزی که از مقوله خبر و انشاء خارج است،نه متصف به اوصاف خبر می‌شود و نه متصف به اوصاف انشاء،خبر همان است که به اعتبار مطابقت با واقع،صدق و به اعتبار مطابقت واقع با آن،حق گفته می‌شود. با توجه به بیان فوق،حتی اتصاف کلام خداوند به صدق هم خدشه‌پذیر است و به همین لحاظ،تنها اشکال صادق بودن کلام خداوند،اعتقاد نداشتن به حسن و قبح عقلی نیست. بنابراین،تفصیلی که در گذشته در مورد صدق دادیم،و از نظر اشاعره صدق را صفت ذات و از نظر عدلیه،صفت فعل دانستیم،مورد قبول ما نیست،بلکه آنچه متصف به صدق و حق می‌شود،از نظر اشاعره، کلام لفظی است و نه کلام نفسی،و از نظر معتزله نیز کلام است که چیزی جز لفظ نیست. در این سخن والا،خداوند ازلی و ابدی و یگانه‌ای توصیف شده که غیری با او نبود و ظاهر کلام امام این‌ است که امروز و همیشه نیز غیری با او نیست و به این لحاظ است که می‌توانیم همصدای با هاتف اصفهانی‌ بشویم و بگوئیم: یکی هست و هیچ نیست جز او وحده لا اله الا هو آری هیچ چیزی با او در عرض او و همراه او نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.