خلاصه ماشینی:
"o} سلجوقیان،شهر و دیار خویش را ترک کرد-آیا این کار برای پرهیز از درگیری در آشوبهایی بود کهدر آن سالها در هرات روی داد؟{o10o}اثر انصاری فاقد حکایتها و روایتهایی است که نوع ادبی«زندگینامۀ فردی»را در صفحات بعد از آن سخن خواهیم گفت مشخص میکنند کتاب انصاری ازاین جهت به فرهنگهای زندگینامهای حقوقدانان و محدثان[یعنی]به نوع دیگر از تذکرهنویسی{o11o}شباهت دارد.
{o12o}میتوان همواره اینپرسش را مطرح کرد که آیا نمیتوان گفت که هرنوع ادبی جدیدی مطابق با واقعیت اجتماعی جدیدیاست و این نوع ادبی جدید آن واقعیت را تفسیر میکند؟در مورد اسرار التوحید نیز نباید فراموش کردکه این اثر چندین نسل پس از مرگ ابو سعید نوشته شده است.
اما این مسئله به ما اجازه نمیدهد که نظر بازوورث را دنبال کنیم:«هرچند بین محمد بن منور و شیخ پنج نسلفاصله بود،سنت اسلامی انتقال شفاهی(روایت)گفتارهای یک شخص یا کلمات قصار او،توانست اطمینانکاملی ایجاد کند که جوهرۀ گفتههای او و حتی واژگان دقیق آنها به کوشش اخلافشان حفظ شده است.
شیوۀ اول مستلزم وسعت بخشیدنبه چهارچوب تحلیل و نهتنها رجوع به خود متون بلکه حتی الامکان کوشش برای در نظر گرفتن تاریخنهادها و تاریخ اجتماعی تمدن اسلامی به طور کلی و عرفان و عرفا به طور اخص است.
این مسئله بدینمعنی است که باید با این متون برخوردی بسیار محتاطانهداشت؛چرا که هدف آنها صرفا تهذیب نیست،بلکه تقویت پیوند پیروان(یا زودباوران)با گروهمورد نظر است،یعنی گروهی که در کنار مزار زندگی میکنند و عمدۀ معاش خود را از آن محل به دستمیآورند."