چکیده:
مدیریت کیفیت فراگیر بهطور عمده بر رضایت فراگیر مشتریان داخلی و خارجی در محیط کتابخانه، تمرکز مینماید.این پژوهش به منظور امکانسنجی کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر و ارائه پیشنهاد الگوی مناسب در کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی(شامل 57 نفر)بود.ابزار جمعآوری اطلاعات،پرسشنامهای است که براساس اصل استاندارد ایزو 9000 طراحی شده است.دادههای استخراج شده از پرسشنامهها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان میدهد که میزان رعایت اصول هشتگانه ایزو 9000 در کتابخانههای شهید بهشتی در مؤلفه کاربران(6/45 درصد)،رهبری(4/38 درصد)،مشارکت کارکنان(2/27 درصد)،رویکرد فرایندی(7/46 درصد)،رویکرد سیستمی(5/36 درصد)،بهبود مستمر (8/29 درصد)،تصمیمگیری برمبنای واقعیتها(3/43 درصد)و ارتباط سودمند و دو طرفه با تأمینکنندگان (9/40 درصد)بوده است.بیشترین درصد مربوط به اصل رویکرد فرایندی(7/46 درصد)و کمترین به اصل مشارکت کارکنان(2/27 درصد)اختصاص یافت.همچنین تفاوت معنیداری در مؤلفه اول،پنجم و هشتم و میان مؤلفههای 3 و 1،6 و 1،3 و 2،8 و 3،6 و 4 مشاهده گردیده است.با توجه به یافتههای پژوهش بهطور کل میتوان گفت که در حال حاضر امکان بهرهگیری مناسب از TQM در کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی وجود ندارد.در نتیجه پیشنهاد میشود قبل از هرگونه الگودهی و برنامهریزی برای اجرای آن نسبت به اصلاح زیرساختها اقدام شود و اشکالات موجود رفع گردد تا زمینه لازم جهت به کارگیری TQM به عنوان یک الگوی مؤثر در مدیریت این کتابخانهها فراهم شود..
خلاصه ماشینی:
"توزیع درصد فراوانی نظرات پاسخگویان به پرسش اساسی اول (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول 2 مشاهده میکنیم با توجه به نتایج حاصل از تحلیل پرسش اساسی اول میتوان گفت که اصل تمرکز بر کاربران به میزان 6/45 درصد در کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی رعایت میشود.
توزیع فراوانی نظرات پاسخگویان به پرسش اساسی سوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول 4 مشاهده میشود با توجه به نتایج حاصل از تحلیل پرسش اساسی سوم میتوان گفت که اصل مشارکت کارکنان به میزان 2/27 درصد در کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی رعایت میشود.
توزیع فراوانی نظرات پاسخگویان به پرسش اساسی هشتم (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول نه مشاهده میکنیم با توجه به نتایج حاصل از تحلیل پرسش اساسی هشتم میتوان گفت که اصل ارتباط دوطرفه و سودمند با تأمین کنندگان به میزان 9/40 درصد در کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی رعایت میشود.
درصد موافقت پاسخدهندگان با رعایت زیاد هشت اصل ایزو 9000 مدیریت کیفیت در کتابخانههای دانشگاه (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث نتایج نشان میدهد که میزان رعایت اصول هشتگانه ایزو 9000 در کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی در مؤلفه تمرکز بر کابران(6/45 درصد)،رهبری(4/38 درصد)، مشارکت کارکنان(2/72 درصد)،رویکرد فرایندی (7/46 درصد)،رویکرد سیستمی(5/36 درصد)،بهبود مستمر(8/29 درصد)،تصمیمگیری برمبنای واقعیت ها(3/34 درصد)و ارتباط سودمند و دوطرفه با تأمین کنندگان(9/40 درصد)بوده است.
در پاسخ به پرسش اساسی پنجم،در رابطه با اصل رویکرد سیستمی به مدیریت با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نظام خاصی در کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی پایهریزی نشده و این اصل به شکل ضعیفی در کتابخانههای فوق اعمال میشود (5/36 درصد)."