چکیده:
مقدمه:امروزه دانش بهعنوان سرمایه سازمانی تلقی میشود و مدیریت آن از اهمیت روزافزونی برخوردار است.این پژوهش قصد دارد وضعیت موجود مدیریت دانش را در میان کتابداران،که از آنان بهعنوان مدیران دانش آینده نام برده میشود مورد بررسی قرار دهد.
هدف:این پژوهش با هدف«تعیین وضعیت کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی از لحاظ امکان ارائه مدیریت دانش در آنها»انجام گرفته است.
روش پژوهش:این مطالعه از نوع پیمایشی-تحلیلی بوده است.جامعهی پژوهش مدیران کتابخانههای عمومی استان است که در فعالیتهای تخصصی کتابداری و اطلاعرسانی و مدیریت در کتابخانههای عمومی استان فعالیت داشتهاند و 94 کتابخانه مورد بررسی قرار گرفته است.
ابزار پژوهش،پرسشنامهای متشکل از 31 پرسش بوده است که توسط پژوهشگر طراحی گردیده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات کارشناسان و صاحبنظران تایید گردید و برای تعیین پایانی آن از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شد و پایانی آن 5/86 تعیین گردید.
یافتهها:این پژوهش وضعیت مدیریت دانش جامعهی مورد پژوهش را در 4 حلقهی دانش مورد بررسی قرار داده است.یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که بالاترین میانگین مربوط به حلقهی کاربرد دانش(63/3) و پایینترین میانگین مربوط به حلقهی تبادل دانش(92/2)بوده است که کمتر از حد متوسط را نشان میدهد. میانگین دو حلقهی خلق و سازماندهی دانش به ترتیب 15/3 و 07/3 بودهاند.همچنین فرضیه پژوهش که وجود تفاوت فرهنگ سازمانی میان کارکنان زن و مرد در به کارگیری مدیریت دانش را بیان میکرد تایید شد.
نتیجهگیری:مدیران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی به اندازه کافی با مزایای مدیریت دانش در محیط کار آشنایی ندارند.هیچ برنامه خاصی در این رابطه،در این کتابخانهها اجرا نمیشود.کارکنان دانش مدار تفاوتی از نظر حقوق و پاداش با بقیه ندارند و از نظر فرهنگی باید آموزشهای زیادی در جهت آمادگی جامعهی مورد مطالعه برای پذیرش فرایند مدیریت دانش صورت گیرد.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش همچنین نشان میدهد،دانش و مهارت کارکنان در استفاده از فناوری اطلاعات و نشر الکترونیک به میزان کمی بوده و در مورد ذخیرهی دانش ضمنی و سازماندهی آن و ایجاد فرهنگی برای اشتراک و نوآوری دانش،هیچ اقدامی صورت نگرفته و تغییر قابل توجهی بوجود نیامده است(انتهایی،1381).
در این فصل ابتدا مشخصات عمومی پاسخدهندگان مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه پرسشهای اختصاصی پرسشنامه باتوجه به پاسخهای داده شده تحلیل شدند و به دنبال آن بمنظور بررسی متغیرهای اصلی پژوهش،به تحلیل میانگین به دست آمده از پاسخها پرداخته شد و در نهایت جهت سنجش فرضیهی پژوهش،نتایج حاصل از انجام آزمون Mann-Whitney بر روی میانههای بدست آمده از پژوهش برای فرهنگ سازمانی و میان دو جنس زن و مرد ارائه گردید.
جدول 5:یافتههای مربوط به وضعیت مدیریت چرخهی دانش در جامعهی مورد پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای مربوط به هدف پنجم پژوهش(آزمون فرضیه) برای آزمون فرضیهی پژوهش(فرهنگ سازمانی موجود برای به کارگیری فنون مدیریت دانش در میان کارکنان زن و مرد تفاوت دارد)میانههای نمرههای به دست آمده برای کتابداران زن 83/3 و برای کارکنان مرد 41/3 بدست آمد که باتوجه به غیر پارامتریک بودن دادههای پژوهش، برای آزمون معنیدار بودن تفاوت میان میانههای آنها،از آزمون Mann-Mhitney استفاده گردید.
بنابراین تغییر در سیستم مدیریت کتابخانههای مذکور و ارتقای دانش کارکنان و پیادهسازی فرهنگ دانشکاری نکاتی هستند که برای تحول و حرکت به سوی تبدیل شدن کتابداران به مدیران دانش آینده لازم است مورد توجه قرار گیرد."