چکیده:
مشارکت را می توان فرایند سهیم شدن در تصمیمهای اثر گذار بر زندگی دانست. هر چند این مفهوم را کم و بیش اندیشمندان قرون گذشته طرح و به کار برده اند، اما تا به امروز در کاربردهای مختلف، ابعاد تازه تری را به خود اختصاص داده است. یکی از ابعاد نوین، مشارکت اجتماعی کودکان است که در دهه های اخیر با استناد به کنوانسیون حقوق کودک مطرح شده است. این مهم را می توان با هدف گسترش و توسعه توانمندیها و پذیرش مسوولیت در زندگی اقتصادی، اجتماعی و در پیوند با شهروندی مورد توجه قرار دارد. آموزش بر محور حقوق و مسوولیتهای شهروندی گام نسبتا جدیدی به سوی مشارکت اجتماعی کودکان تلقی شده است که همراه با برنامه ها و طرحهای مشارکتی زمینه را برای توسعه جامعه فراهم خواهد کرد. در این مقاله، تلاش شده است تا به استناد به رهیافتهای نظری و مطالعات تجربی پیوند مشارکت و شهروندی مطرح و در چارچوب الگویی بر دو بعد آموزش و تجربه تاکید شود . فرض اصلی بر این قرار دارد که جامعه ایران نیازمند تحولی اندیشمندانه در خصوص نگرش به مشارکت کودکان و ارایه و تکامل انواع راه حل های مشارکتی است، تا از این طریق هر کودک راه های ایفای نقش مسوولانه را کشف کند.
خلاصه ماشینی:
"با وجودی که ارسطو در سیاست،شهروند را فردی مسئول نسبت به اجتماعی تعریف کرده که وظایفی در جهت اهداف مشترک و منافع جمعی بر عهده دارد،و شهروندی مشارکت فعال در مسائل عمومی دولت شهر است،متفکران دیگری چون روسو( uaessuor )معتقدند که فقط مردم وظیفه مشارکت در جامعه را ندارند،بلکه جامعه نیز باید باز خوردی برای افراد داشته باشد تا زمینههای احساس تعلق و انجام تعهد وظایف در آنان ایجاد و تداوم یابد.
به منظور دستیابی به این مهم راهکارهایی در زمینه مشارکت اجتماعی کودکان توصیه میشود: -ایجاد بسترهایی در جامعه جهت اجرای فعالیتهای مشارکتی کودکان با ابتکار سازمانهای ملی،نهادهای محلی و افراد بومی -ارائه فرصتهایی جهت رشد مهارتهای عملی و تقویت اعتماد به نفس کودکان برای برقراری ارتباط،مذاکره،تصمیمگیری -پیوند مشارکت کودکان به تمام حوزههای رفتاری آنان در خانواده،مدرسه و محیطهای بازی -رشد و توسعهء شیوههای مناسب حمایت از حقوق کودکان به ویژه در بعد مشارکت -آموزش و تشویق دستاندرکاران تعلیم و تربیت کودکان در زمینهء احترام به حقوق آنان و مشارکت دادن در امور مختلف -گسترش و تداوم طرحها و برنامههای مشارکتی اجرا شده در کشور نظیر شوراهای دانشآموزی،انجمنها و بهویژه طرح شهردار مدرسه -شناسایی مجموعه وسیعی از عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر ماهیت مشارکت کودکان نظیر سن،جنس،وضعیت جسمانی،شرایط اقتصادی-اجتماعی و محیط زندگی -آشکار نمودن منافع فردی و اجتماعی مشارکت کودکان در جامعه برای بزرگسالان و کودکان منابع secnerefer 1."