چکیده:
طی دو دههء اخیر نقش بخش غیر دولتی در مداخله برای کاهش بلایای طبیعی سخت در کانون توجه قرار گرفته است.در این میان بخش خصوصی،بنگاهها و شرکتهای تجاری نیز علی رغم گرایش سودطلبانه،کارکردهای مثبت و مؤثری در حوادث غیر مترقبه داشتهاند.این کارکردها هم به لحاظ مشارکت بخش خصوصی در آمادگی برای تخفیف آثار و پیامدهای فاجعه(به عنوان برنامههایی بشر دوستانه) مورد نظر بوده است و هم از این منظر که میتواند برای ارتقای فعالیت این بخش در حوزههایی که به انتقاع مالی و اقتصادی ختم میشود،بستری مناسب به شمار آید.مقالهء حاضر بخشی از یک پروژهء گسترده در این زمینه است که تجارب کشور بنگلادش را در این زمینه نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
"مسئولیت اجتماعی بنگاهها در کاهش بلایای طبیعی* (تجاربی از بنگلادش نیلوفر متین ترجمه و تلخیص:دکتر حبیب آقابخشی** طی دو دههء اخیر نقش بخش غیر دولتی در مداخله برای کاهش بلایای طبیعی سخت در کانون توجه قرار گرفته است.
این کارکردها هم به لحاظ مشارکت بخش خصوصی در آمادگی برای تخفیف آثار و پیامدهای فاجعه(به عنوان برنامههایی بشر دوستانه) مورد نظر بوده است و هم از این منظر که میتواند برای ارتقای فعالیت این بخش در حوزههایی که به انتقاع مالی و اقتصادی ختم میشود،بستری مناسب به شمار آید.
در این مطالعه،نمونهشناسی مسئولیت اجتماعی بنگاهی بر مشارکت بخش خصوصی در کاهش فاجعههای طبیعی متمرکز است که بررسی تاریخچهء مقدماتی حاکی از آن است که دربارهء ماهیت و حدود مشارکت بخش خصوصی برای تخفیف فاجعهها،آگاهی اندکی در بنگلادش وجود دارد و شواهد ناچیزی در اختیار است.
علاوه بر این گاهی مطرح میشود در کشورهایی مانند فیلیپین،که رابطهء دولت و بخشهای غیر دولتی ضعیف است ابتکارات مبتنی بر راهبردهای تجاری،خنثی به نظر میرسد،اما آزادی بیشتری برای فعالیت وجود دارد.
گفتمان تخفیف فاجعه به عنوان یک فرایند مداوم،ادغام شده و بلند مدت باید همچنان در بین سیاستگذاران دولتی،انجمنهای غیر دولتی و سایر فعالان اجتماعی غیر دولتی درگیر در فاجعههای طبیعی رواج داشته باشد.
تجربههای اخیر در فاجعههای عمده بارها نشان داده است که وجود یک«مورد تجاری»برای مسئولیت اجتماعی بنگاهی لازم است،زیرا بازرگانان خود تحت تأثیر برونداد زیآنها قرار دارند؛ همچنان که شواهد نیز نشان میدهد در دوران فاجعه،نرخ رشد آنها به شدت کاهش پیدا میکند."