Skip to main content
فهرست مقالات

طبقات مفسران شیعه (2)/ شیخ طوسی و تفسیر او

نویسنده:

(6 صفحه - از 44 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : تبیان، تفسیر، تفسیر تبیان، تفسیر تبیان شیخ طوسی، شیخ طوسی، شیخ طوسی و تفسیر، عصر شیخ طوسی و تبیان، قرآن، طبقات مفسران شیعه، قرن پنجم هجری، تبیان اثر جاودان شیخ طوسی، تفسیر تبیان اثر جاودان شیخ، بلخی، فقه، محمد بن حسن، ابویعلی محمد بن حسن، کتاب، اسلامی، حسن بن حمزه جعفری متوفی، تفسیر ابویعلی جعفری، کلام، علوم قرآنی، طبع، ابویعلی، بن حسن بن حمزه جعفری، شیعه (، صفحات تفسیر تبیان، تألیف، محمد بن حسن جعفری، گفتار حاج‌آقا بزرگ تهرانی

خلاصه ماشینی: "گفتار حاج آقا بزرگ تهرانی احیاءگر تفسیر مرحوم‌"حاج آقا بزرگ تهرانی‌"در این زمینه می‌فرماید:"تبیان‌"،این کتاب بزرگ و این اثر تفسیری نفیس و ارزشمند که اکنون به کسوت طبع آراسته و پا به عرصه مطبوعات می‌نهد، نخستین تفسیری است که مؤلف آن انواع علوم قرآنی را در این کتاب جا داده است علومی که خود مؤلف در پیشگفتار خود به آنها اشارتی داشته است که تا آن روز همانند این کار صورت نپذیرفته‌ بود،پیشوای مفسران شیعه:"امین الاسلام طبرسی‌"نیز به این امر اعتراف دارد،جائی که در مقدمه کتاب ارزشمند"مجمع البیان‌"تصریح دارد که‌"تبیان‌"تفسیری است که از نور و روشنائی‌ حق اقتباس نور می‌کند و آثار صدق و راستی از آن ساطع و نمایان است اسرار بدیع و شگفتی‌های فراوانی را در محتوای خود جا داده است‌1 گفتار بحر العلوم علامه بزرگوار مرحوم‌"بحر العلوم‌"در"الفوائد الرجالیه‌"می‌فرماید:"اما تفسیر او جامع علوم‌ (1)-مقدمه تبیان،ص 2،چاپ داراحیاء التراث العربی،بیروت،کیهان اندیشه،شماره 39،1370،مقاله آقای‌ اکبر ایرانی قمی قرآنی است،و آن یک کتاب بزرگ و بی‌نظیر درمیان تفاسیر می‌باشد شیخ طبرسی در کتاب تفسیر خود به آن نزدیک می‌شود و از اقیانوس بی‌کران آن بهره‌ها می‌گیرد با این که‌"ابن ادریس حلی‌" متوفی 598 هجری با شیخ الطائفه درمسائل فقهی درمقام مبارزه و مقاومت برمی‌آید و در رد عقائد فقهی و افکار اجتهادی او،می‌ایستد،و او نخستین کسی است که با آراء و اقوال شیخ‌ مخالفت علنی نموده است درعین حال در برابر عظمت و بلندای مقام شامخ تفسیر تبیان به‌ جلالت و عظمت آن اعتراف و اقرار می‌ورزد و استحکام مبانی و اصول تبیان را مورد ستایش‌ قرار می‌دهد1قابل ذکر است که ابن ادریس خود به تلخیص این کتاب قیام می‌ورزد آنچنان‌که در قرن ششم خواهد آمد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.