خلاصه ماشینی:
این کاخ در هفت عمارتبررسی شده است؛ اول مراقبه و خودشناسی؛ دوم تمرین نیایش؛ سوم دستیابی بهحیات قابل ستایش؛ چهارم دریافت تسلیات؛ پنجم نامزدی روحانی که ترزا برایرساندن نحوه قرب سالک به خدا از تعبیر نامزدی روحانی بهره برده است که در عرفانمسیحی سابقه طولانی دارد.
البته ممکن است اینتجربه برای مدت کوتاهی رخ بدهد؛ ششم وصال موقت که سالک موفق میشود برایمدت کوتاهی وصال الاهی را تجربه کند؛ و هفتم نکاح روحانی که سالک به وصال کاملخدا درآمده، کاملا در اختیار خدا قرار میگیرد و خود را به او میسپارد و وصال نهاییرا تجربه میکند.
عمارتها در واقع موضوع اصلی بلکه تمام مطالب کتاب کاخ درون است که ترزا درآن نفس را به کاخی بسیار مجلل و زیبا تشبیه میکند و از آدمیان به ویژه طالبان حقیقتمیخواهد که وارد این کاخ شوند تا بتوانند به حضور پروردگار نایل آیند.
در مرحله چهارم عرفان مرکبه سالک پس از طی مراحل مختلف درکنار خدا مینشیند و به تماشای او میپردازد، 3 اگر این تماشا موقتی باشد با عمارتپنجم و اگر دایمی باشد با عمارت هفتم ترزا قابل مقایسه است ضمن اینکه در اینعمارت تبدل جوهری نیز محقق میشود.
Mary Frohlich, The Intersubjectivity of Mystic; A Study of Avila's Interior Castle, p.
نیروهای موذی در اینعمارت نیز همانند عمارت پیش وجود دارند و به طور کامل از بین نرفتهاند، اما اینعمارت با عمارت پیشین دو تفاوت دارد: یکی اینکه نیروی مقاومت سالک در اینعمارت افزایش یافته است؛ دیگر آنکه خطرات جانوران موذی نسبت به قبل تا حدیکاهش یافته است.
Mary Frohlich, The Intersubjectivity of The Mystic, A Study of Teresa of Avila's Interior Castle, p.