چکیده:
انتخاب زبان عربی و همتاطلبی برای آن یکی از پرسشهای مربوط به قرآن است. این مقاله به شبهاتی میپردازد که برخی سایتها درباره عربیت این کتاب درافکندهاند.با آن که رسالت دین جهانی ادعا شده، چرا زبان عربی برای آن گزیده شده و چرا به جای عربی زبان دیگر انتخاب نشد تا برای عده بیشتری از مردم جهان فهمیدنی باشد؟ آیا غیر منطقی نیست که خدا کتابی به زبان عربی نازل کند و از دیگران بخواهد به آن ایمان آورند؟ آیا با آمدن زبان عربی مسیر کشف اعجاز قرآن طولانی نمیشود؟ چگونه همگانی شدن و تصدیق به آن، با زبانی محدود ممکن است؟ و شبهاتی دیگر.در پاسخ به این شبهه در مقاله توضیح داده شده که زبان عربی مانع شناخت مردم از محتوای این کتاب نیست و همه وجه اعجاز قرآن، عربیت زبان نیست، محتوا و پیامهای این کتاب است.
خلاصه ماشینی:
"ازاین رو،اگر یک آلمانی میتواند به خوبی عربی هم صحبت کند و یا کسی کلام او را ترجمه نماید، غرض حاصل می شود؛ چون دلیل ممانعت عقلا، وجود نقض غرض و لغویت است؛ یعنی محال نیست و تناقض نیست، اما عقلا میگویند که اگر مردم سخنان پیامبر را نفهمند به این دلیل که زبان او متفاوت است، یا در سطحی سخن بگوید که برای آنان فهمیدنی نباشد، نقض غرض و کار او لغو است.
3. از این گذشته، برای درک و تصدیق الهی بودن این کتاب، به آن پیچیدگیها که اشکال کننده بیان کرده، نیازی نیست، بلکه این کار از راه مخالف هم عملی است؛ یعنی آیا آن فرد که در الهی بودن این کتاب تردید دارد، خود ویا صاحب نظر میتواند در زبان خود و با معلومات کسبی که پیدا کرده، مانند پیامبر اسلام که امی بوده و در جزیرة العرب در محیط جهل زندگی میکرده، کتابی بیاورد و دیگران به مقایسه و قضاوت بنشینند و ببینند آن کتاب مانند قرآن است و همان ویژگیها را دارد که درباره قرآن ذکر شده و بنگرید آن کتاب که آن همه مسلمانان و غیر مسلمان را شیفته خود کرده، با این نوشته ساختگی برابری می کند.
البته همان طور که گذشت معلوم نیست که آن حجم عظیم از دستورهای ضد اخلاقی و سخنان بیهوده در کجای قرآن است؟ اگر اشکال کننده اعتقاد دارد که به جای پاسخ منطقی به اشکالها و شبهههای مخالفان نباید از موضوع تحدی و اعجاز استفاده کرد که سخن درستی است، این پرسش درجای خود مطرح می ماند که چگونه ترجمه و تفسیر قرآن را ناکافی برای شناخت قرآن میدانند و حتما لازم است که از متن قرآن بهره گیرند تا استدلال کنند که چون ترجمه نمیتواند مشکل را حل کند، پس تصدیق آن امکان نمیپذیرد."