خلاصه ماشینی:
"-خلاصه:پیشرفت تحصیلی پانصد نفر کودکان کلاس اول دبستان(250 دختر و 250 پسر)از لحاظ تأثیر عواملی از قبیل رفتن به کودکستان، تعداد فرزندان خانواده، مقبولیت اجتماعی و جنسیت، مورد بررسی قرار گرفت و نتایج ذیل به دست آمد:1-بین مقبولیت اجتماعی(یا موقعیت فرد در گروه)و پیشرفت تحصیلی، رابطه مستقیم وجود دارد.
ج-پرسشنامه معلمین:نظر به اهمیت نقش معلمین کلاس اول دبستان در یادگیری و سازگاری اجتماعی کودک، در بررسی حاضر، اطلاعات مربوط به متغیر پیشرفت تحصیلی از درجهبندی شاگردان توسط معلمین به دست آمد؛یعنی از معلم مربوط خواسته شد تا هر کودک مورد تحقیق را از لحاظ پیشرفت کلی در دروس و همچنین پیشرفت در هر درس خاص، به چهار درجه ضعیف، متوسط، خوب، عالی درجهبندی کند سپس به این درجه بندیها ارزش عددی بترتیب از 1 تا 4 داده شد.
»2-«آیا مورد قبول گروه همسن میباشد یا خیر»ضریب همبستگی دو رشتهای)Biserial(برای کل دو گروه دختران و پسران، بین متغیرهای پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی(سؤال اول)محاسبه شد، و مقدار آن برابر 44/0+RBis-به دست آمد، که سطح اطمینان 99%کاملا معنیدار است.
به عبارت دیگر، دانشآموزان موفقتر بیشتر مورد قبول گروه همسن خود هستند؛حتی در سال اول دبستان2-بررسی چگونگی رابطه بین تعداد فرزندان خانواده و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، از روش ضریب همبستگی پیرسن)Pearson(با کمک جدول دو بعدی، استفاده به عمل آمد.
تفاوت معنی داری که از لحاظ پیشرفت در درس ریاضی بین دو گروه دختران و پسران به دست آمد، مؤید این نظریه است که«دختران و پسران، صرفنظر از هوش کلی، از لحاظ استعداد خاص ریاضی با هم متفاوتند»، در اینجا مورد بحث میباشد که این مسئله مستلزم تحقیق و بررسی بیشتر است و میتواند مقدمه تحقیق کاملتر دیگری باشد که در آن تست استعداد ریاضی نیز مورد استفاده قرار گیرد."