Skip to main content
فهرست مقالات

روشهای ارزشیابی کیفی

نویسنده: ؛

پاييز 1369 - شماره 5 و 6 (9 صفحه - از 43 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : ارزشیابی کیفی ،ارزشیابی پاسخ‌ده و ارزشیابی هدف ،روشهای ارزشیابی کیفی ،روشهای ارزشیابی ،روشهای کیفی ،برنامه آموزشی ،پوزیتیویسم ،روشهای کیفی در حوزه ،ارزشیابی پاسخ‌ده ،استفاده از روشهای کیفی ،عمل ارزشیابی ،ارزشیابی از فراگرد برنامه ،تربیتی ،الگوهای ارزشیابی ،ارزشیابی آموزشی ،ارزشیابی هدف آزاد ،پاسخ‌ده ،نتایج حاصل از ارزشیابی ،حاصل از برنامه آموزشی ،روشهای کمی و کیفی ،داده‌های کمی جمع‌آوری ،علوم تربیتی ،عامل ارزشیابی ،ارزشیابی هدف ،داده‌های کمی و کیفی ،روشهای کمی ،مدل پوزیتیویسم ،پژوهشهای تربیتی ،داده‌های کمی ،الگوهای پاسخ‌ده

-ارزشیابی به عنوان یک حوزه تخصصی جدید در علوم تربیتی، در دو سه دهه اخیر، از رشد و گسترشی چشمگیری برخوردار بوده است.چندین تعریف برای ارزشیابی و همچنین چندین الگو برای انجام عمل ارزشیابی ارائه شده است.در بعضی از الگوها برای انجام عمل ارزشیابی باید داده‌های کمی جمع‌آوری شود؛در بعضی از الگوها به داده‌های کیفی نیاز هست، و در گروهی دیگر، به داده‌های کمی و کیفی.در این مقاله تلاش شده که با استفاده از منابع موجود، ضمن اشاره به مفاهیم و الگوهای ارزشیابی، سیر تحول انجام عمل ارزشیابی با روشهای کیفی در حوزه علوم تربتی مشخص گردد.به همین منظور، شیوه‌های فلسفی تفکر پوزیتیویسم(کمی، آزمایشی)و تفکر پس از پوزیتیویسم(کیفی، توصیفی)با هم مقایسه شده و دلایل مناسب‌تر بودن روشهای کیفی در حوزه علو تربیتی و ارزشیابی از برنامه‌های آموزشی، با استناد به گفته‌های صاحبنظران ارزشیابی، ارائه شده است.در پایان، به چهار نوع فعالیت ارزشیابی(ارزشیابی از فراگرد برنامه، ارزشیابی تکوینی ارزشیابی پاسخده و ارزشیابی هدف-آزاد)، که با استفاده از روشهای کیفی بهتر می‌توان آنها را به اجرا در آورد، به طور مختصر اشاره شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.