Skip to main content
فهرست مقالات

ملاحظاتی درباره شعر و موسیقی در ایران پیش از اسلام بر مبنای شواهد مذکور در آثار نظامی

نویسنده: ؛

تابستان 1370 - شماره 7 و 8 (7 صفحه - از 5 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : طریق هم‌آمیزی موسیقی ،رودکی و فرخی ،الحان ،موسیقی و شعر ،موسیقی برتری ،الحان باربد ،خسرو و شیرین نظامی ،باربد بر خسرو پرویز ،ساسانی شعر با موسیقی ،باربد ،دوره ساسانی ،ساسانی ،رودکی ،شعر بر موسیقی برتری ،خسرو پرویز ،ساسانیان ،ایران پیش‌از اسلام ،شعر با موسیقی ،منظومه خسرو شیرین ،دوران پیش‌از اسلام ،دوره ساسانیان ،دوره ساسانی شعر ،نکیسا ،شعر و موسیقی ،منظومه خسرو ،مضامین اشعار ،باربد و نکیسا ،نفوذ کلام باربد ،خسرو شیرین ،سنت شاعری

یکی از نکاتی که از منظومه خسرو و شیرین نظامی استنباط می‌شود ارتباط شعر با موسیقی و رواج سنت شاعری در دوران پیش از اسلام به ویژه در دوره ساسانیان است.وجود شاعرانی بزرگ چون فردوسی، رودکی و فرخی در قرون اولیه هجری نشان می‌دهد که کلام آهنگین از دیرباز در ایران رایج بوده است.نفوذ کلام باربد بر خسرو پرویز از طریق هم‌آمیزی موسیقی و شعر را می‌توان با مقام رودکی نزد ساسانیان سنجید.مضامین اشعار نظامی گواه بر این حقیقت است که باربد و نکیسا نمایندگان یک سنت هنری و ادبی بوده‌اند و در دوره ساسانی شعر با موسیقی همراهی داشته است.اوضاع اجتماعی و اعتقادات متفاوت ایرانیان در دوران پیش از اسلام و پس از آن سبب شد در ایران پیش از اسلام زمینه تفوق موسیقی بر شعر فراهم آید و نوازندگان شاعر به عنوان نام‌آوران موسیقی شهرت یابند در حالی که پس از اسلام شعر بر موسیقی برتری یافت و از این روست که فرخی و رودکی بیشتر به عنوان شاعر شناخته شده‌اند تا موسیقیدان.یکی از هزاران نکته‌ای که می‌توان از داستان خسرو و شیرین نظامی استنباط کرد، ارتباط موسیقی و شعر و شناختن سنت شاعری در دوران پیش از اسلام به ویژه در دوره ساسانیان است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.