Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی: میزان شیوع اختلالات روانی- رفتاری ذر دانش آموزان شاهد و غیر شاهد مدارس ابتدائی شاهد اهواز

نویسنده:

ISC (11 صفحه - از 12 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : شاهد مدارس ابتدائی شاهد اهواز، میزان شیوع اختلالات روانی، اختلالات، میزان شیوع اختلالات نوروتیک، میزان شیوع اختلالات رفتار ایذایی، شاهد میزان شیوع مشکلات روانی، مقایسه میزان شیوع مشکلات روانی، میزان شیوع اختلالات، غیر شاهد مدارس ابتدائی شاهد، اختلالات نوروتیک و اختلالات رفتار

مقاله حاضر تحقیقی را گزارش می‌دهد که به مقایسه میزان شیوع مشکلات روانی-رفتاری دانش آموزان شاهد با دانش‌آموزان غیر شاهد شهرستان اهواز پرداخته است.تعداد 12 نفر از معلمین مدارس ابتدایی شاهد میزان شیوع مشکلات روانی-رفتاری دانش‌آموزان خود را از طریق تکمیل نمودن«پرسشنامه رفتار کودکان»که بر اساس پرسشنامه(راتر، 1967)تدوین شده بود، گزارش دادند.مشکلات روانی- رفتاری مورد نظر در این پرسشنامه به طور کلی به دو گروه اختلالات نوروتیک و اختلالات رفتار ایذایی قابل تقسیم است.تحلیل داده‌ها نشان داد که اولا، اختلالات ایذایی در مقایسه با اختلالات نوروتیک به طور معنا داری از میزان شیوع بیشتری برخوردارند.ثانیا هیچ‌گونه تفاوت معناداری بین میزان شیوع اختلالات نوروتیک و اختلالات رفتار ایذایی در دو گروه دانش‌آموزان دختر و پسر(شاهد و غیر شاهد) مشاهده نشد.ثالثا، دانش‌آموزان شاهد، در مقایسه با دانش‌آموزان غیر شاهد، میزان بیشتری مشکلات روانی-رفتاری دارند.

خلاصه ماشینی:

"تعداد 12 نفر از معلمین مدارس ابتدایی شاهد میزان شیوع مشکلات روانی-رفتاری دانش‌آموزان خود را از طریق تکمیل نمودن«پرسشنامه رفتار کودکان»که بر اساس پرسشنامه(راتر، 1967)تدوین شده بود، گزارش دادند. همچنین نتایج تحقیقی که توسط نجاریان، اصغری مقدم و پاک نژاد(1369)درباره شیوع مشکلات روانی-رفتاری در میان دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهرستان اهواز از دیدگاه مراقبین بهداشت این مدارس انجام شد، حاکی از بروز بیشتر اختلالات رفتار ایذایی نسبت به اختلالات نوروتیک در میان دانش‌آموزان مدارس ابتدایی است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که بسیاری از مشکلات و اختلالات روانی-رفتاری در بین کلیه دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شاهد شهر اهواز از فراوانی رخداد بالایی برخوردارند. نتایج حاصله برای دانش‌آموزان شاهد بیانگر این است که به ترتیب مشکلات انجام ندادن تکالیف درسی، بیش فعالی، تحریک‌پذیری، پریشان حالی، و پرخاشگری روی هم رفته از بیشترین میزان فراوانی، و در مقابل مشکلاتی از قبیل غش کردن، شست مکیدن، خیس کردن خود یا دفع مدفوع در مدرسه و فرار از مدرسه، بالنسبه از کمترین میزان فراوانی برخوردارند(به جدول شماره 1 مراجعه شود). فراوانیهای به دست آمده اختلالات روانی-رفتاری (1)-Zimmerman برای دانش‌آموزان غیر شاهد نشان می‌دهد که آیتمهای گردن کلفتی کردن، تحریک‌پذیری، بیش فعالی و انجام ندادن تکالیف درسی به بالاترین میزان فراوانی و در مقابل آیتمهای فرار از مدرسه، شست مکیدن، خیس کردن خود یا دفع مدفوع در مدرسه و تیک بالنسبه، پایین‌ترین میزان فراوانی را دارند(به جدول شماره 2-مراجعه شود)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.