خلاصه ماشینی:
"یکی از این مسائل که حقوق از ابتدای قرن بیستم با آن مواجه گردیده است فضا و طرق استفاده از آن بطور اعم برای حمل و نقل مسافر و بار و مبادله و نشر اخبار میباشد و تازهتر از آن پیدایش موشکهای قارهپیما و سفینههای فضائی است که موضوع بحث امروز را تشکیل میدهد: الف تصادم علائق ملی و بین المللی دول در فضا بمراتب بیشتر از دریاها است چه آنها نمیتوانند بنا بدلایل دفاعی از کنترل بر فضائی که بر بالای خاک کشور آنها قرار گرفته است صرفنظر نمایند ولی از طرف دیگر فضا حائز اهمیت و اعتبار بین المللی است که این اهمیت فوق علائق و منافع دول قرار گرفته است و نمیتوان آنرا چون سرزمین کشور یا آبهای ساحلی مطیع مطلق حق حاکمیت دولتها قرارداد.
اما توسعه و تکمیل مراودات هوائی اعم از حمل و نقل مسافر و باریا مبادله اخبار پس از جنگ اول جهانی و بخصوص شروع جنگ دوم روشن ساخت که قراردادهای موجود نمیتوانند جوابگوی مقتضیات روز باشند و بایستی مقررات و اصول جامعتر و همه جانبهتری را جایگزین آنان نمود بطوریکه حتی در اثنای جنگ دوم کنفرانسی برای تنظیم ارتباطات هوائی بین المللی در سال 1944 در شیکاگو با شرکت 45 کشور تشکیل گردید و پنج قرارداد بامضاء رسید که اساس و پایه حقوق فضائی فعلی را تشکیل میدهند: بطور خلاصه درباره این قرارداد باید گفت که چه قرارداد پاریس که بلافاصله پس از ختم جنگ جهانی اول منعقد گردیده است و چه قراردادهای شیکاگو که در عرض جنگ دوم بسته شدهاند همگی محصول زمانی هستند که دولتها بخاطر شرکت در جنگ دارای قدرت فائقهای بودهاند و ملتها هم عموما در تب و التهاب همین جنگها هنوز میسوختهاند."