خلاصه ماشینی:
"ء در شعر دفاع مقدس، هم نمادهای عمومی و تکراری و هم نمادهای خصوصی حضور دارند و شاعران بسته به توانایی و قدرت تخیل خود از استخدام و به کارگیری اقسام نمادها بهره بردهاند.
(2)» مفاهیمی از قبیل: شهادت،نمادگرایی در حوزه شعر سپید مقاومت ء حبیبالله بخشوده نمادها، همواره در دو حوزه معناگرایی و تصویر آفرینی، نقشی عمیق داشتهاند و همین دو خصلت ارزشمند ادبی سبب شده است تا در سازو کار سرایندگی، به شکلی کارآمد مورد توجه قرار گیرند.
شعر سپید پایداری نیز برای رهایی از ورطه تاریک و ناپیدای شعارزدگی، راهی جز تمسک به نمادهای گوناگون نیافت و به این ترتیب با به کارگیری نمادها، تداعیهای پررمز و رازی را در حوزههای تمثیلی با زمینههای فرهنگی، آیینی و تاریخی ایجاد کرد و به شیوه سمبولیک نزدیک و نزدیکتر شد.
در شعر دفاع مقدس، هم نمادهای عمومی و تکراری و هم سمبلهای خصوصی حضور دارند و شاعران بسته به توانایی و قدرت تخیل خود، از استخدام و به کارگیری اقسام گوناگون نمادها بهرهبردهاند.
بیشترین تأثیرپذیری در شعر دفاع مقدس تأثیرپذیری از وقایع تاریخی و کشتار بیرحمانه مسلمانان در قرن اخیر است و لذا شاعران شعر دفاع مقدس نمادهای شعری خود را از این وقایع علیالخصوص حادثه اشغال فلسطین، شکنجه، زندانی شدن، آوارگی و شهادت فلسطینیان برگزیدهاند و از تقارب اندیشهها و تجانس فرهنگها و آیین مشترک و تمایل سرایندگان به سمبولهای غیروطنی، پارهای از مفاهیم غیرشاعرانه در حوزه مفاهیم سیاسی، جغرافیایی و تاریخی از قبیل: زیتون، چفیه، سیم خاردار، یاسین، بیتلحم، صلاحالدین ایوبی و..."