Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه های تفضیلی مفهومی

نویسنده: ؛

تابستان 1371 - شماره 9 و 10 (6 صفحه - از 22 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : برنامه‌های تفصیلی مفهومی ،معنایی زبان مورد تعلم ،تعلم ،زبان مورد تعلم ،برنامه تفصیلی ،دستوری ،تدریس زبان ،معنایی ،متعلم ،اتخاذ تدبیر خاصی ،مبنای مقولات معنایی ،مقولات معنایی ،تعلم زبان ،طرح برنامه تفصیلی ،مفهومی با طرح برنامه ،برخورد با برنامه‌ریزی درسی ،تدبیر خاص ،برخورد مفهومی ،درسی زبان ،تفصیلی نشان‌گر اتخاذ ،تعلیم و تعلم زبان ،کاربرد زبان ،اتخاذ ،برنامه‌ریزی درسی ،مبنای طرح پیشنهادی ،زبانهای خاصی ،مذکور ،اجزای کلی ،وظیفه متعلم ،کتابهای درسی

مقاله حاضر بررسی رئوس طرح برنامه تفصیلی مفهومی را وجهه همت قرار می‌دهد.برخورد مفهومی با طرح برنامه تفصیلی نشانگر اتخاذ تدبیر خاصی در ترکیب زبان مورد تعلم است که با ترکیبات دستوری متداول‌تر متباین است.این نوع تدبیر خاص در برنامه‌ریزی درسی را تحلیلی می‌نامیم.هسته مرکزی هر برنامه تفصیلی مفهومی در ارجحیت قایل شدن آن برای محتوای معنایی زبان مورد تعلم خواهد بود.بر مبنای طرح پیشنهادی مولف، تدریس زبان بر مبنای مقولات معنایی را می‌توان به طور نظام‌مند طرح‌ریزی کرد.پس از توجیه برنامه تفصیلی مفهومی، اجزای کلی این نوع برنامه مورد بحث قرار می‌گیرد و در مجموع انتظار می‌رود که نوآوری‌های ارائه شده در مقاله به تجدید نظر در برداشت ما از ماهیت تعلیم و تعلم زبان کمک کند.(*)مقاله حاضر ترجمه مقدمه فصل اول و بخش عمده مقدمه فصل دوم کتاب برنامه‌های تفصیلی مفهومی:نوعی طبقه‌بندی و ارتباط آن با برنامه‌ریزی درسی زبان خارجیwilkins, d.a.notional syllabuses: a taxonomy andits relevence to foreign language curriculum development.london:ox- ford university press,1978.به قلم د.ا.ویل کینز است که به تعبیری رئوس بنیادی کتاب نامبرده و اصول این نوع برنامه‌سازی نوین را بدون وارد شدن در جزئیات آن در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.علی رغم بدعت این نوع برخورد با برنامه‌ریزی درسی، مخصوصا زبان خارجی، گامهایی در جهت پیاده کردن عملی مفاهیم پیشنهادی در این مقاله برداشته شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.