Skip to main content
فهرست مقالات

جو آموزشی و پیشرفت تحصیلی

نویسنده: ؛

تابستان 1371 - شماره 9 و 10 (14 صفحه - از 116 تا 129)

کلید واژه های ماشینی : جو آموزشی ،پیشرفت تحصیلی ،میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ،برنامه‌های آموزشی ،تحصیلی ،پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ،میزان پیشرفت ،محیط آموزشی ،فراگرد ،جوهای آموزشی مدارس ،محیط خارج از مدرسه ،مدیریت مدرسه ،نیازهای اجتماعی ،فشارهای حاصل از جو ،تحصیلی دانش‌آموزان ،میزان پیشرفت افراد ،ارزشیابی آموزشی ،برنامه‌های از‌پیش‌تعیین‌شده آموزشی ،اهداف آموزشی ،مطالعه جو آموزشی ،عوامل مجزا از دانش‌آموز ،رفتار دانش‌آموزان ،روابط انسانی ،خارج از مدرسه ،نیل به اهداف ،واژه احتیاج ،پیشرفت آموزشی ،مدرسه و محیط ،صلاحیت معلمان ،تجهیزات مدرسه

:منظور از میزان پیشرفت، بررسی میزان نزدیک شدن به اهداف است.به منظور بررسی میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، باید عواملی که در پیشرفت آنها نقش دارند شناسایی شوند و مورد بررسی قرار گیرند.در این رابطه عوامل موجود در مؤسسه یا محیط آموزشی، در محیط خارج از مدرسه و محیط خانواده که جنبه‌های فیزیکی و عاطفی رشد را دربر می‌گیرند، با واژه فشار(mois)، و نیازهای اجتماعی، اخلاقی، عاطفی، جسمی و فکری دانش‌آموزان با واژه احتیاج(need)مطرح شده است.لوین نه تنها به وجود تعامل بین فرد و محیط اشاره کرده، بلکه معتقد است که این تعامل نقش تعیین‌کننده‌ای در نحوه و میزان پیشرفت افراد دارد.موری واژه احتیاج (need)را تفسیر کرده و استرن، استین و بلوم، فشار را به سه جزء فشار آلفا، فشار عمومی بتا و فشار اختصاصی بتا تقسیم‌بندی کرده‌اند.در این رابطه تعیین نحوه تعامل بین فشارهای محیطی و نیازهای فردی، جهت نیل به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده آموزشی، ضروری است.شاید فشارهای حاصل از جو آموزشی را بتوان از طریق عواملی چون تجهیزات مدرسه، برنامه آموزشی، صلاحیت و شرایط علمی معلمان، مدیریت، ارزشیابی آموزشی و الگوهای رفتاری که معلمان، مدیران، والدین و دانش‌آموزان با همدیگر دارند و می‌توانند در مفصل‌بندی صحیح نظام آموزشی اهمیت به سزایی داشته باشند، مورد مطالعه قرار داد و از میزان و نحوه پیشرفتهای حاصل مطلع شد و در صورت نیاز اقدامات اصلاحی را در ارتباط با موارد مشکوک صورت داد./مدر این مقاله ضمن اشاره‌ای کوتاه به پیشرفت و پیشرفت تحصیلی، جو آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است.صاحب نظرانی چون لوین 1 ، موری 2 ، استرن، استین و بلوم 3 ، هالپین و کرافت 4 و اساتید دیگر فن، ضمن ارائه نظریات خود، نقش جو یا محیط را به عنوان عامل تعیین کننده‌ای در بازده سیستم، مورد تفحص و تفکر قرار داده‌اند.در اینجا ابتدا مقدمه‌ای درباره موضوع مورد بحث و سپس جو آموزشی و ابعاد مختلف آن از نظر علاقه‌مندان خواهد گذشت.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.