خلاصه ماشینی:
"علاوه بر کرسیهای تدریس در دورههای کارشناسی ارشد و دورههای دکترای تخصصی ( Ph. D) صدها و هزاران مرکز، بنیاد، پژوهشگاه، معابد و نهادهای دینی و مراکز عرفانی امروز در سراسر جهان در باب عرفان به تحقیق و پژوهش و فعالیت مشغول هستند و اگر کسی به اینترنت دسترسی داشته باشد از حجم مطالعات وسیعی که در این زمینه صورت گرفته حیرت میکند که چقدر در ادیان مختلف و در دانشگاهها و پژوهشگاههای جهان در این زمینه کار شده است.
T. Stace) در غرب در این زمینه کار کردهاند، و امروز کسانی مثل کای نیلسون ( Kainielson)، استیون کتز ( Steven Katz) و دیگران در زمینه فلسفه عرفان و این که آیا معیاری برای ارزیابی و تشخیص «تجربههای عرفانی» و اعتبار آنها هست، کار کردهاند و مسایلی مثل کدام عرفان اصیل و کدام عرفان غیر اصیل است؟ کدام «تجربه عرفانی» صحیح و کدام نادرست است؟ الهامات عرفانی چه معنایی دارند؟ چه نوع الهامات و مکاشفههایی مورد وثوق هستند و کدامها فاقد اعتبار و وثاقتاند؟ پایگاه و منزلت معرفت شناسانه تجربههای عرفانی ( Mystical Experience) چیست؟ آیا عرفان اصلا معرفتزا است یا فقط یک حال و احساس ( feeling) لذتبخش و گذرا است؟ آیا میشود از عرفان برای اثبات وجود خدا و آموزههای دینی استفاده کرد؟ اینها نمونههایی از مباحثی است که در «فلسفه عرفان» و در «اپیستمولوژی عرفان» مطرح میشود.
اینها عرفان سکولار است،«عرفان عصر جدید» است که کاملا با «عرفان دینی» متمایز است و بسیاری از این فرقهها، الان در دنیا فعالند و از میان نسل جوان عضوگیری میکنند وجوانها را از خانوادهها جدا کرده، درخانههای تیمی و مراکز خاصی مستقر میکنند و همه روابط آنها را، تحت کنترل درمیآورند."