Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی کوتاهی از ذی القربی در قرآن و سنت و تاریخ

نویسنده:

ISC (32 صفحه - از 1 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : مزد، مودت، قرآن، القربی، رسالت، پیامبر ( ص )، سنت، قریش، امت، خدا

از آنجا که واژه‌ی ذی القربی در لغت به معنای خویشاوند نزدیک است و در قرآن زیاد بکار رفته است و از جمله در سوره شوری آیه 23، و مودت آنان به عنوان مزد رسالت پیامبر(ص)یاد شده است.با آنکه تمام انبیا از جمله پیامبر اسلام، با صراحت می‌گویند از شما اجر و مزدی نمی‌خواهیم و اجر ما تنها بر خداوند است:در اینجا مودت ذی القربای به عنوان مزد رسالت مطالبه شده و آنرا الزامی و بنفع همه خوانده است.پس باید روشن شود که:1-این خویشاوند کیانند.تمامی خویشان نسبی و سببی‌اند و یا افراد ویژه و خاصی؟2-از چه ملت و مردمی مطالبه اجر و مزد شده است، مشرک و کافر یا امت اسلامی؟3-این مزد و اجر چیست مادی است یا معنوی؟4-چرا به نفع مطالبه شوندگان است نه نفع مطالبه کننده یعنی پیامبر(ص).5-چرا همه انبیاء اجر را از خدا خواسته‌اند و فقط پیامبر(ص)آنرا از مردم مطالبه کرده است؟6-چه رابطه‌ای میان این مطالبه اجر، با ختم نبوت و رسالت و تداوم عملی و عینی آن پس از رحلت پیامبر(ص)است.در این مقاله سعی شده است به این پرسش‌ها پاسخ داده شود و از نظر لغت، حدیث، تاریخ و تفسیر روشن شود که:-این تقاضا از مشرکان مکه نبوده است.چون آنان نه تنها برای رسالت پیامبر(ص)ارزش قائل نبودند، بلکه آنرا دروغ و کار سفیهانه و سحر و تعلیمات جن(معلم مجنون)می‌خواندند.پس معنا ندارد که پیامبر(ص)از آنها مزد رسالت بخواهد.-بعلاوه این آیه در مدینه نازل شده نه مکه...و تمامی خویشان نسبی و سببی دور و نزدیک و حتی انصار مدینه بهمین جهت و جهات دیگر نمی‌تواند مراد باشد.-نخواستن اجر و مزد از طرف همه انبیاء و حتی پیامبر(ص)همان اجر مادی است و آن را نفی می‌کنند نه اجر معنوی:پس این خود یک استثنا است و مطالبه یک نوع اجر معنوی است.و با توجه به اینکه تنها پیامبر(ص)است که مطالبه اجر و مزد می‌کند و تنها اوست که نبوت و رسالت به او ختم شده و خاتم انبیاء است و دیگر شریعت جدیدی نخواهد بود.و رابطه مستقیم تشریع الهی با جامعه و مردم قطع می‌شود ولی تداوم باطنی و رهبری الهی در جامعه و امت ادامه دارد و آن رهبری صالح و توام با عصمت امت اسلامی است...، مودت اهل بیت (ع)و خویشان نزدیک پیامبر(ص)، الزاما و بصورت یک فرض الهی و مزد از همه امت خواسته شده است و این رهبری و ولایت انسانهای معصوم و لایق، به نفع جامعه و مردم است، نه شخص پیامبر(ص)و بهمین جهت مزد مادی رسالت انبیاء نفی می شود و تنها این مزد استثناء می‌گردد که هم معنوی است و هم به نفع عموم.(و ما سئلتکم من اجر فهو لکم.)و در راستای این واقعیت است که ذی القربی به آل محمد(ص)و اهل بیت و عترت(و فاطمه)و علی و حسن و حسین(ع)و امامان معصوم(ع)، تطبیق می‌گردد و آنرا با آیه تطهیر و حدیث ثقلین(و کتاب و عترت)و...منطبق می‌سازند...

خلاصه ماشینی: "شبلنجی شافعی در نور الابصار ص 13 از ابو الحسن بن جبیر نقل می‌کند که: احب النبی المصطفی و ابن عمه علیا و سبطیه و فاطمه الزهرا هم اهل بیت اذهب الرجس عنهم و اطلعهم افق الهدی انجما زهرا موالاتهم فرض علی کل مسلم و حبهم اسنی الذخائر للاخری و ما انا للصحب الکرام بمبغض فانی اری البغضاء فی حقهم کفرا 78 منسوب به امام محمد بن ادریس الشافعی است که می‌گفت: یا راکبا قف بالمحصب من منی و اهتف بساکن خیفها و الناهض سحرا اذا فاض الحجیج الی منی فیضا لملتطم الفرات الفائض ان کان رفضا حب آل محمد فلیشهد الثقلان انی رافضی ابن صباغ مالکی در فصول المهمة، ص 13 می‌گوید: هم العروة الوثقی لمعتصم بها مناقبهم جائت بوحی و انزال مناقب فی شوری و سورة هل اتی و فی سورة الاحزاب یعرفها التالی و هم اهل بیت المصطفی فودادهم علی الناس مفروض یحکم و اسجال نتیجه بحث و رابطه آن با امامت و رهبری امت در پایان این بحث می‌گوییم که مصداق ذی القربی در قرآن و اهمیت فوق العاده‌یی که وحی و خدا و رسول به آن، به عنوان اجر رسالت داده است، مهمتر از آن است که در دوستی ساده خلاصه شود و یا آن را در باره‌ی مشرکان قریش که نسبت به پیامبر و دین او دشمن و الدخصام بودند، بدانیم!، و آنهمه احادیث را در تطبیق ذی القربی به اهل بیت آل محمد و عترت معصوم پیامبر(ص)و نقش آنان را در پاسداری از دین و سنت صحیح و انتقال آن به امت اسلامی، نادیده بگیریم و با یک جمله‌ی به مثل سند ضعیف مثل، یا به اسناد ضعیف!چون سیوطی و ابن کثیر، آنها رد کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.