Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیر خصوصیات اقتصادی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه شیراز، بر نگرش آنها در باب نقش اجتماعی زن

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1375 - شماره 17 و 18 (22 صفحه - از 159 تا 180)

کلید واژه های ماشینی : نقش اجتماعی زن ،نگرش دانشجویان ،نقش اجتماعی ،رشته تحصیلی ،گویه ،درصد از تغییرات نگرش ،پایگاه اجتماعی ،خصوصیات اقتصادی و اجتماعی ،نگرش‌سنجی ،خصوصیات اقتصادی ،مورد نقش اجتماعی زن ،باب نقش اجتماعی زن ،نگرش‌سنجی نقش اجتماعی ،نگرش در مورد نقش ،دختران دانشجو ،رگرسیون نگرش بر خصوصیات ،اجتماعی زن ،تحصیلی ،پسران دانشجو ،دانشجویان دانشگاه ،طیف نگرش‌سنجی ،مقطع تحصیلی ،اجتماعی دانشجو ،درصد از تغییرات ،زنان نسبت به مردان ،متغیر جنسیت ،رگرسیون نگرش ،تاثیر خصوصیات اقتصادی ،زن در جامعه ،رابطه پایگاه اجتماعی

هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر خصوصیات اقتصادی و اجتماعی بر نگرش دانشجویان، در باب«نقش اجتماعی زن»در میان دانشجویان شیراز است.نگرش در مورد نقش اجتماعی زن به وسیله‌ی طیف«نگرش سنجی نقش اجتماعی»اندازه‌گیری شده است. پاسخگویان به 30 گویه در یک طیف 5 درجه‌یی از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم پاسخ داده‌اند.اعتبار صوری و محتوای طیف، توسط 10 نفر از داوران انجام شده است.درجه پایانی از طریق ضریب بازآزمایی 99/0 و از روش آلفای کرونباخ 91/0 بدست آمد.بخش نهائی تحقیق به بررسی تاثیر متغیرهایی مثل جنس، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، سطح سواد والدین، منزلت شغلی و درآمد والدین و...به عنوان متغیر مستقل بر نگرش دانشجویان به واسطه کاربرد روش اماری رگرسیون مرکب، انجام گرفته است.اهم نتایج مبین ان است که دختران دانشجو در مقایسه با پسران دانشجو نمرات بالاتری را در نگرش سنجی به خود اختصاص داده‌اند و این بدان معنی است که دختران دانشجو نگرش مطلوبتری را در خصوص نقش و فعالیتهای اجتماعی زن داشته‌اند و آگاهی و باور به نقش موثر زن در جامعه برای زنان دانشجو بیش از مردان، موضوعیت پیدا نموده است.بر اساس نتایج حاصله، پیشنهاد می‌گردد که اموزشهای فرهنگی و اجتماعی لازم در این زمینه، نبایستی صرفا به زنان و محافل خاص زنان محدود شود.مردان هم نیاز فراوانی به آموزشهایی در مورد نحوه و لزوم فعالیتهای اجتماعی بانوان دارند.عدم توجه به این مهم، مستوجب عدم رعایت حقوق واجب زنان توسط مردان در خانه به عنوان همسر و مادر و در جامعه به عنوان شهروند، همکار و...می‌گردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.