چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی رابطه اضطراب امتحان با اضطراب عمومی، عزت نفس،
انتظارات معلم و وضعیت اجتماعی-اقتصادی دانشآموزان پسر سال سوم راهنمایی شهرستان
اهواز انجام گرفت.نمونه این تحقیق شامل 304 دانشآموز بود که از سه ناحیه آموزش و
پرورش، شش مدرسه(از هر ناحیه دو مدرسه و از هر مدرسه یک کلاس)به طور تصادفی انتخاب
شدند.جهت جمعآوری دادهها، از مقیاس اضطراب امتحان، مقیاس اضطراب عمومی، مقیاس عزت
نفس، پرسشنامه انتظارات معلم و پرسشنامه وضعیت اجتماعی-اقتصادی استفاده شد.بر اساس
یافتههای این پژوهش، اضطراب امتحان با اضطراب عمومی و انتظارات معلم همبستگی مثبت
معنیدار، با عزت نفس و وضعیت اجتماعی- اقتصادی همبستگی منفی معنیداری نشان
میدهد.نتیجه یک رگرسیون چند متغیری نیز نشان داد که اضطراب عمومی بهترین متغیر
پیشبین برای اضطراب امتحان میباشد.
خلاصه ماشینی:
"چکیده: این تحقیق به منظور بررسی رابطه اضطراب امتحان با اضطراب عمومی، عزت نفس، انتظارات معلم و وضعیت اجتماعی-اقتصادی دانشآموزان پسر سال سوم راهنمایی شهرستان اهواز انجام گرفت.
بر اساس یافتههای این پژوهش، اضطراب امتحان با اضطراب عمومی و انتظارات معلم همبستگی مثبت معنیدار، با عزت نفس و وضعیت اجتماعی- اقتصادی همبستگی منفی معنیداری نشان میدهد.
هدف از اجرای این تحقیق، بررسی رابطه بین اضطراب امتحان با اضطراب عمومی، عزت نفس، انتظارات معلم، و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در دانشآموزان پسر پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز است.
تحلیل دادهها و نتایج در جدول یک میانگین و انحراف معیار نمرههای آزمودنیها در متغیرهای اضطراب امتحان، اضطراب عمومی، عزت نفس، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و انتظارات معلم نشان داده شده است.
به منظور بررسی ضرایب همبستگی چند متغیری بین متغیرهای مطالعه با اضطراب امتحان، متغیرهای اضطراب عمومی، عزت نفس، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و انتظارات معلم به عنوان متغیرهای پیشبین و اضطراب امتحان به عنوان متغیر ملاک با روش ورود 23)1992، SPSS(به ترتیب وارد معادله رگرسیون چند متغیری شدند.
نتایج حاصله از این تحقیق، در رابطه با فرضیه دوم، ضمن تایید بسیاری از تحقیقات(مثل همبری، 1988، دروسا و پاتولاتو، 1991)حاکی از این است که بین اضطراب امتحان و عزت نفس دانشآموزان همبستگی منفی وجود دارد.
نتایج به دست آمده از این پژوهش، در رابطه با فرضیه سوم، ضمن تایید یافتههای تحقیقات پژوهشگران(برای مثال همبری، 1988، گیودا و لودلو، 1989)حاکی از آن است که بین اضطراب امتحان و وضعیت اجتماعی-اقتصادی دانشآموزان همبستگی منفی وجود دارد."