Skip to main content
فهرست مقالات

ترکیب بهینه برای تصمیم گیرندگان در فرآیند تدوین برنامه درسی

نویسنده: ؛

کلید واژه های ماشینی : برنامه درسی ،فرایند برنامه‌ریزی درسی ،تدوین برنامه‌های درسی ،برنامه‌ریزی درسی ،ترکیب گروههای برنامه‌ریزی درسی ،تدوین برنامه ،قلمرو مباحث رشته برنامه ،مباحث رشته برنامه درسی ،گروههای برنامه‌ریزی درسی ،تعلیم و تربیت ،گروههای دست‌اندرکار برنامه‌ریزی درسی ،نظریه‌های فرایند برنامه‌ریزی درسی ،بحث ترکیب گروههای برنامه‌ریزی ،قلمرو برنامه درسی ،برنامه‌های درسی معلمان ،عناصر دست‌اندرکار ،نظام برنامه‌ریزی درسی ،کیفیت برنامه‌های درسی ،نظام آموزشی ،مفهومی قلمرو برنامه درسی ،مباحث مربوط به فرایند ،نظام آموزش ،دست‌اندرکار ،امر برنامه‌ریزی درسی ،Curriculum ،نظامهای متمرکز برنامه‌ریزی درسی ،گروههای دست‌اندرکار ،اجرای برنامه درسی ،فصلنامه تعلیم و تربیت ،ساختار مفهومی قلمرو برنامه

یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به فرایند برنامه‌ریزی درسی، بر اساس الگوهای ارائه شده توسط صاحب نظران این رشته، تعیین ترکیب افراد و عناصر دست‌اندرکار تصمیم‌گیری درباره برنامه است.این موضوع از آن حیث حائز اهمیت جدی است که نقش تعیین کننده در جهت‌گیری و کیفیت محصول یا برنامه درسی دارد.به دیگر سخن می‌توان انتظار داشت که به تناسب عناصر انسانی صاحب نفوذ در این فرایند، برنامه درسی از خصوصیات، ویژگی‌ها و کیفیت متفاوتی برخوردار باشد.در این نوشتار پس از تبیین جایگاه بحث در قلمرو مباحث رشته برنامه درسی، به تعرفی برخی الگوهای شناخته شده در این زمینه پرداخته شده است.به دنبال مباحث نظری و در مقام دفاع از ترکیب پیشنهاد شده برای گروههای برنامه‌ریزی درسی، به بررسی تاریخی مختصری که نشان دهنده آثار سوء حاکمیت یک گروه خاص، یعنی متخصصان رشته‌ای و موضوعی، بر این فرایند می‌باشد پرداخته شده است.همچنین از آنجا که به اعتقاد نگارنده در ترکیب بهینه انتشار و عناصر دست‌اندرکار در اتخاذ تصمیم برای برنامه‌های درسی معلمان شاغل باید از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشند، خصوصیات و شایستگیهای معلمانی که برای ایفای نیکوی این وظیفه باید مورد توجه قرار گیرند، تشریح شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.